in Interaction design

Over slimme defaults in formulieren

LukeW schrijft over slimmer defaults in formulieren. Het voorbeeld dat hij geeft gaat over Jetblue.com. Waar het formulier een foutmelding geeft als je het aantal reizigers niet hebt aangepast. Het staat standaard op nul. Momenteel ben ik druk aan het zoeken naar een vlucht naar Israël, en ik kom ook regelmatig issues tegen op de formulieren. Bestemmingen die je dubbel moet invoeren bijvoorbeeld, maar ook de datum-selectie…

Czechairlines.nl denkt niet met je mee. De datum van de terugreis blijft staan op het heden, ipv dat deze pro-actief in de maand van de heenreis verspringt. De maand is ook niet via een dropdown menu te selecteren, dus braaf blijven klikken tot je in de juiste maand bent. Daarnaast is een pop-up venster gewoon not-done.

tdbnl_czechairlinesform.png

tdbnl_easyjetform2.pngEasyjet.com (niet dat ik daarmee in Israël kom) heeft de onvriendelijke keuze gemaakt om je standaard een enkeltje te bieden. Ik zou wel willen weten wat voor percentage daadwerkelijk een enkeltje komt scoren bij Easyjet.

Swiss.com, Swiss International Air Lines, denkt wél met je mee. Wanneer de cursor in het veld van vertrek-datum staat, krijg je een layer met daarin een kalender waar je zowel de datum van de heen- als de terugreis kunt aangeven. De maanden zijn te benaderen via een dropdown menu, of pijltjes om snel een maandje vooruit te skippen.

tdbnl_swissform.png

Dat is niet alles! Wanneer je je reisdata hebt aangegeven, kun je op een overzichtelijke manier shoppen voor een gunstige geprijsde of luxueuze stoel. De voorwaarden en voordelen van de gekozen stoel staan netjes zijdelings vermeld en worden bij elke keuze ververst.  Dus behalve een prettige prijs, heeft Swiss.com ook nog een prettige website.

tdbnl_swissformselect.png

Geef een reactie