Tijd te kort? Waarom sta je dan niet wat vroeger op?

Vroeger opstaan deed ik zelden voor mijn plezier, er moest altijd een consequentie of iets leuks tegenover staan. Als ik naar Den Bosch moest (voor mijn huidige opdracht) betekende het dat de wekker om 6 uur afging en dat ik na een aantal keer snoozen mezelf met tegenzin uit bed moest slepen. Vervolgens werkte ik me door mijn gehaaste ochtend routine om rond 6:45 in de auto te zitten, vaak zonder ontbijt en met tandpasta resten op mijn wang.

Mijn ochtend routine bestond uit gehaast douchen, aankleden, tanden poetsen, spullen pakken en naar de auto rennen. Lekker begin van de dag…
Mijn thuiswerkdagen begonnen een stuk relaxter trouwens, slapen tot “5 voor kantoortijd”, dan een mix van emails beantwoorden, kleine klusjes wegwerken, eten en een todo-lijst afspeuren voor de rest van mijn dagplanning.

Dit systeem was nergens echt stuk, maar ik realiseerde me wel dat het ook anders moest kunnen, zeker nu ik meer tijd wilde maken om te kunnen lezen, schrijven en denken. Want als ik dat aan het toeval overliet, tot wanneer ik een gaatje in mijn agenda over zou hebben, dan zag ik het somber in voor de toekomst van mijn nieuwe gewoonte.

Vroeger opstaan kan niet iedereen?!

Ik was van mening dat ik niet geschikt was om vroeg op te staan, mensen die elke dag om 7 uur opstaan, zelfs in het weekend, verklaarde ik voor gek. Laat staan de malloten die hun wekker nog eens 2 uur eerder zetten, ik kende de verhalen over die ober-productieve ondernemers wel, maar dat was niets voor mij. Omdat ik periodes van slapeloosheid heb, was ik zeer gesteld op alle tijd die ik wél kon slapen. Ik was gewoonweg overtuigd dat het voor mij niet zou werken, maar vooral dat ik dan later op de dag zou moeten boeten voor het vroege opstaan en er doodongelukkig van zou worden.

Alleen… ergens had ik ook een fascinatie… stel je voor dat het lukt?! Daarbij, door te snoozen tot het pijn doet verzet je je eigenlijk tegen de dag wat geen prettig begin is, terwijl je de dag ook kan omarmen en met energie de dag kan beginnen. Tijd voor verandering.

Het anti-snooze pleidooi; stop met verzetten!

Vol goede moet zette ik mijn wekker op … 6 uur. Ja, ik ben niet gek! Het lijkt een onzinnige start door de wekker op hetzelfde tijdstip te zetten, maar het was een groot verschil. Ik ging op tijd naar bed, beloofde mezelf plechtig om niet te snoozen, maar de dag energiek te beginnen met mijn drie vroeger opstaan geboden:

  • Vroeger opstaan gebod nummer 1:
    Gij zult niet snoozen!
  • Vroeger opstaan gebod nummer 2:
    Drink als eerste een glas water!
  • Vroeger opstaan gebod nummer 3:
    Omarm de dag!

Dag 1 (t/m 12)

De wekker ging. Een fractie van een seconde overweeg ik om te blijven liggen maar herinner mijn belofte aan mezelf, en ga rechtop zitten. “Show up charged!” is mijn nieuwe motto en ik sla een glas water achterover. Ik besluit niet na te denken over mijn opties, of mijn angst om later op de dag in te stortten maar me met overgave aan mijn experiment over te geven. Mijn routine begint op een yoga-matje voor 10 minuten aan oefeningen. Door het glas water voel ik me best goed, vreemd wat dat met je doet. Ik las in een boek (zie onderaan) dat je tijdens de uren dat je slaapt eigenlijk een beetje uitdroogt, starten met een glas water klinkt dan heel logisch.

Terwijl mijn havermout staat te pruttelen, spring ik in de douche. Ik eet en lees een paar pagina’s in een boek, pak mijn spullen en zit 6:45 in de auto. Zonder tandpasta-resten en met ontbijt in mijn maag. WIN!

Rond twee uur in de middag zit ik te wachten op de dip, om drie uur is die er nog niet en om vijf uur zit ik in de auto, praktisch even fris als ik de dag begon – zonder assistentie van energiedrankjes.

Op dag 7 zet ik de wekker 10 minuten vroeger en zo maak ik ook nog even tijd om wat gedachtes op papier te zetten en mijn dagplanning door te nemen. WIN!

  • Vroeg opstaan gebod nummer 4:
    Creëer een vaste routine!
    Met beweging, bezinning/meditatie, lezen, schrijven en het doornemen van je planning van de dag. Op die manier voorkom je dat je steeds opnieuw moet verzinnen wat je gaat doen met je tijd en dus verzand raakt in minder effectief gedrag of erger nog je kostbare extra tijd verspilt aan email, social media of foto’s van uber schattige panda’s.
  • Vroeg opstaan gebod nummer 5:
    Lees “The Miracle Morning” van Hal Elrod (download hier een gratis hoofdstuk (in ruil voor je mailadres)). Als je een tussen de regels van zo’n typische Amerikaanse tone-of-voice kan lezen, kan dit boek je het laatste duwtje in de vroege richting geven.
  • Vroeg opstaan gebod nummer 6:
    Begin rustig aan, zet niet meteen je wekker om 4:30.

Dag 13

Mijn vrouw geeft aan dat ik het wel heb verdiend om een dagje “uit te slapen” en ik zet de wekker op een zaterdag pas om 9 uur. Mijn dag is stuk, het klopt niet meer. Ik ben niet meer in sync en voel me ontevreden. Dag 14 zet ik de wekker weer en zelfs nog eens 10 minuten eerder op 5:40. Op zondag is het tijd voor een week-review en week-planning.

Vroeger opstaan, de WIN!’s

  • Niet snoozen, de dag beginnen met een beter gevoel,
  • Meteen iets drinken, knap je van op en word je wakker van,
  • Met een ochtend routine heb je vaste stappen om te doorlopen, geen afleiding, veel focus,
  • Tijd om je dag- en weekplanning (en review) door te nemen, scherper de dag en week door,
  • Je vindt je eigen ritme in op tijd gaan slapen en opstaan, je slaap neemt toe in kwaliteit en je hebt veel meer energie voor de hele dag.

En toen… enkele weken na de geboorte van onze baby’s

Ik had niet gedacht dat ik vroeger opstaan ooit zou gaan missen, maar je kan je voorstellen dat met twee baby’s 24 uur lang erg druk is, en je alle slaap die je kan krijgen, ook echt moet nemen. Al het andere wordt even veel minder belangrijk.

Een  uitgekiend ochtend ritueel uitvoeren terwijl je erg jonge kinderen hebt, lijkt me nu verre van haalbaar. Maar ik ga het experiment aan zodra de nachten hier wat langer worden en we meer uurtjes slaap kunnen vatten met zijn allen, sommige dagen gaat dat al best aardig namelijk. Kortom: dit experiment wordt vervolgd!

Bedankt voor het lezen. Je bent geweldig, dat weet je toch!?