Op webanalisten.nl (aanrader!) schrijft Matthew Niederberger van Conversion Company het artikel: “Online formulieren en verwachtingen: Benodige Informatie“. Met als insteek optimalisatie van de conversie van online formulieren. Het designen van webformulieren is een soort fetish van mij, en van optimalisatie en conversie krijg ik ook (positieve) kriebels. Met smaak heb ik zijn artikel gelezen. Met name zijn paragraaf: “Hoe beantwoord je een vraag?”

Hoe beantwoord je een vraag?

In het boek ‘Forms That Work‘ wordt er gesproken over de vier stappen van het beantwoorden van een vraag door een bezoeker. Deze stappen zijn gebaseerd op onderzoeken van Tourangeau, Rips en Rasinski en staan beschreven in het boek “The Psychology of Survey Reponse“. De stappen die zij vast hebben gelegd m.b.t. het beantwoorden van vragen in een onderzoek zijn:

  1. De vraag begrijpen
  2. Zoeken naar een antwoord
  3. Bepalen of het antwoord bij de vraag past
  4. Plaatsen van het antwoord in het formulier

“Zoeken naar een antwoord” onderscheid hij in de volgende vier bronnen:

  1. Directe geheugen
  2. Verzamelde gegevens
  3. Een derde partij
  4. Verzonnen gegevens

Waar hij juist frustratie voorspelt bij het invullen van gegevens van een derde partij (gegevens die opgezocht moeten worden; paspoort, klantnummer etc.), voorspel ik deze mogelijkheid al bij stap 2 “Zoeken naar een antwoord”. Ryan Singer van 37Signals benoemde het al op FOWD in april 2007: “Making stuff up sucks!“.

Hoe moeilijk kun je het maken?

  • Format van velden, zoals…
    • Puntjes tussen voorletters
    • Geboortedatum ..-..-.. of ../../.. of ….
    • Postcode 1234 AA of 1234AA of over 2 velden
    • Telefoonnummer (06)12345678 of 0612345678
    • Geef inputformat vrij: los het zélf op.
  • Bedenken van een unieke gebruikersnaam…
    • Pas ná verzenden foutmelding verkrijgbaarheid gebruikersnaam melden
    • On-the-fly checken en melding geven van status.
  • Wachtwoord verzinnen…
    • Je standaard wachtwoord (hoeveel daar ook over te zeggen valt) voeldoet vaak niet:
    • Bijzondere tekens, mag niet of moet juist,
    • Lengte van wachtwoord varieerd,
    • Verplichte samenstelling, bijv persé 2 cijfers en 8 letters.
    • Wachtwoord genereren en gebruiker achteraf desgewenst laten aanpassen. Format vrijgeven, suggestie van sterkte meegeven (zie wordpress)