Content strategie en planning

Dit jaar vier ik mijn 10 jarig jubileum als blogger op tanjadebie.nl. In die tijd heb ik heel veel geleerd over WordPress en bloggen in het algemeen maar één wijze les was zeer hardnekkig om te leren: plannen. En dat terwijl ik heel goed kan plannen… voor anderen.

In het begin was ik een spraakwaterval, de eerste maand perste ik er 22 posts uit. Over Hyves, Google Analytics (deel 1 en deel 2) en het wereldkampioenschap mountain biken in Rotorua dat jaar. In 2008 kwam er een beetje de klad in, met als dieptepunt 0 posts in 2012, 3 in 2013 en 1 in 2014. Pas in september 2015 kreeg ik de smaak weer volop te pakken, niet in volume maar in kwaliteit en diepgang. Nu in de aanloop van mijn lancering en Creative Mornings breakfast lecture in Utrecht heb ik bedacht elke dag wat te gaan schrijven. Nu kan ik gaan leunen op mijn discipline en wens om niet af te gaan nadat ik dit publiekelijk aan jullie heb beloofd te gaan doen… of ik ga het beter aanpakken.

Chris Ducker is wat mij betreft een koning in planning. Hij zegt “If it doesn’t get scheduled, it doesn’t get done!” en staat erom bekend alles te plannen, alles! Het checken van email, reageren binnen zijn Youpreneur community en het maken van content zoals podcasts en blogposts. Al zijn activiteiten én content plant hij een jaar vooruit en werkt maanden vooruit op planning om zo een steady stroom van nieuwe content op zijn site te kunnen bieden. Geïnspireerd daardoor maakte ik een content agenda voor mei. Na de intensieve maand mei zal ik een weekendje vrij nemen en als eerste starten met een roadmap / content agenda voor al mijn content, want de druk zal alleen maar toenemen. Want ook voor mij geldt vaak “If it doesn’t get scheduled, it doesn’t get done!”.

Nu ik mijn hele maand mei al vooruit gepland heb, voel ik me licht en krachtig. Mijn hoofd is niet constant in en uit aan het zoomen tijdens het schrijven, past het nog wel in het grote verhaal? Klopt het grote verhaal nog? In plaats daarvan focus ik op 1 artikel tegelijk en voel me enorm bevlogen.

Zelf gebruik ik Evernote, maar er zijn talloze templates online te vinden zoals deze van Content Marketing Institute die het hele ‘content plannen’-ding eigenlijk hebben uitgevonden.

Template op Google Docs
Artikel: Dashboard to track content ideas

Bedankt voor het lezen, je bent geweldig. Dat weet je toch?!


Deze post is onderdeel van de 27daysofmay in de aanloop van mijn talk bij Creative Morning Utrecht en lancering van ihavesomanyideas.com.