In een artikel van Kevin Kelly getiteld “1,000 True Fans” wordt toegelicht waarom je geen miljoenen publiek nodig hebt. Er wordt gepleit voor een ratio van 1.000 toegewijde fans per ‘solopreneur’. Toegewijde fans zijn fans die je werk zodanig waarderen en met aandacht volgen, dat zij alles gretig afnemen wat je aanbied. Als elk van deze 1.000 fans op jaar basis voor € 100,- bij je afnemen, zit je zo aan een omzet van € 100.000,- … niet slecht. Met elke toegewijde fan, krijg je er meestal ook wel een aantal ‘gewone’ fans bij, de fans die zeer geïnteresseerd zijn maar niet persé alles wat je produceert afnemen, maar toch goed zijn voor omzet. Al met al zit je dus goed met tenminste 1.000 toegewijde fans.
Over dat aantal vindt Kelly dat het doenbaar is, als je elke dag 1 toegewijde fan erbij wint, doe je er 3 jaar over om zover te komen. Grote randvoorwaarde voor het behouden van 1.000 toegewijde fans, is aandacht. En dat is natuurlijk een beste klus, een relatie onderhouden met 1.000 mensen… Hoewel Kelly ook toegeeft dat dit aantal schaalbaar is nagelang de behoefte of zelfs soort medium.
“Lastly, the actual number may vary depending on the media. Maybe it is 500 True Fans for a painter and 5,000 True Fans for a videomaker. The numbers must surely vary around the world. But in fact the actual number is not critical, because it cannot be determined except by attempting it. Once you are in that mode, the actual number will become evident. That will be the True Fan number that works for you. My formula may be off by an order of magnitude, but even so, its far less than a million.”
Lees het artikel op kk.org: http://kk.org/thetechnium/1000-true-fans