Spelen met online niche marketing

Ik bedacht me dat ik nog nooit heb verteld over enduro-mtb.nl, mijn online niche marketing experiment uit 2011/2012. Het idee ontstond na een artikel dat ik las over het onderwerp en besloot het experiment aan te gaan. Te beginnen met gedegen onderzoek naar de url.

Mijn intentie was om content op gebied van mountain biken, specifiek enduro mountain biken te gaan verzorgen. Deze tak van de mountain bike sport werd steeds populairder en er werden steeds meer wedstrijden en evenementen georganiseerd op dit gebied. Zoveel dat er geen enkel overzicht meer was. Daarom besloot ik een online kalender te maken met alle enduro mountain bike evenementen in Europa.

Beknibbel niet op de domein namen

Na zoekwoord onderzoek besloot ik dat zowel “enduro” als “mtb” in de url moesten, omdat de lading van het platform totaal afhankelijk was van beide. Alleen “enduro” zou verwarrend zijn met de enduro motor-sport evenementen en alleen “mtb” zou te breed zijn. Alle domein namen waren nog vrij en ik maakte een onschuldige fout die me duur kwam te staan.

Omdat ik dit als een klein experiment zag, kocht ik alleen de .nl niet de .com of de .net. Zoals je recent in mijn andere domein naam “oeps” heb kunnen lezen, had ik dat beter niet kunnen doen. Maar goed, ik richtte een WordPress site in op enduro-mtb.nl met de plugin “all in one calendar” van Time.ly. Na vele avonden invoeren, had ik alle evenementen netjes op een rij gezet en enkele stukken content op de blog geplaatst. Ik hoefde er eigenlijk weinig promotie aan te doen, want het zoekvolume nam al na enkele weken flink toe. Mensen waren echt hier naar op zoek. Bingo!

Het product

De zomer van 2012 was ik met twee vriendinnen op fietsvakantie in Morzine en daar kochten wij een stukje plastic. Dat stukje plastic van een tientje kon je aan je voorvork bevestigen waardoor de modder niet van je wiel in je oog, maar tegen je borst spatte. Geniaal!

Online niche marketing met Marsh Guard

Eenmaal thuis bleef de Marsh Guard me achtervolgen en besloot eens contact op te nemen met de producent. Voor de insiders van het mountainbike, het zou gaan om de monteur van downhill ster Greg Minnaar. Blijkbaar lag het product nog maar een paar weken in de winkels van Morzine en had hij verder nog geen groot dealer netwerk (lees nagenoeg niks). Dus ik vroeg of ik een stuk of 50 mocht kopen tegen een mooie prijs om ze op mijn site te verkopen. En ik kreeg een hele mooie deal.

WooCommerce

Na een weekend stoeien en vloeken op WooCommerce had ik mijn Marsh Guard in de enduro-mtb shop staan en scheef wat content op mijn blogs over het product en keek het even aan. Binnen enkele weken had ik er een stuk of 5 verkocht en een week later had ik er al 30 naar het postkantoor gebracht. Ik mailde meneer Marsh Guard om meer en kreeg er 100 meer opgestuurd.

niche marketing experiment inclusief Moo.com stickers

Ondertussen liet ik op Moo.com stickers maken, want mountain bikers houden van stickers. Dit was tevens een test of ik een ander domein naam kon laden, namelijk ride-enduro.com een prima alternatief maar het was ‘m toch ook weer nét niet.

Ik besloot ook om op Facebook te adverteren en binnen 2 weken hing ik weer aan de lijn met meneer Marsh Guard voor nog 200 meer. Dit ging een tijdje door tot Marsh Guard een dealer netwerk had opgezet en de dealers klaagden over mijn website als concurrent. Deze dealers wilden mijn prijs bepalen en Marsh Guard zat in een lastig parket. Inmiddels had een kaper mijn andere domein-namen geclaimd en door alle discussies met de producent en andere dealers was bij mij de lol er een beetje vanaf. Daarnaast zag ik dat de hype rondom het product wat minder werd en besloot geen nieuwe voorraad te bestellen.

Heel even overwoog ik om andere producten in te kopen of via een affiliate deal aan te bieden, maar ik begon serieuze concurrentie te ervaren van de kaper van mijn domeinen die met een content creatie machine in rap tempo mijn positie wist over te nemen. Leermoment: stop nooit met maken van content. Zelfs als je druk bent met ‘zaken doen’, blijf content maken!

Daarnaast moet ik bekennen dat je het serieus veel werk is om fysieke producten te verkopen. Naast dagelijkse runs naar het postkantoor, zelfs op vakantie gingen de spatbordjes en enveloppen mee, heb je ook te maken met verloren poststukken. Gelukkig heb ik maar 1 serieuze klacht ontvangen van een klant over het product die het wilde terugsturen, maar ook klantenservice kan een flinke kluif werk zijn. Mocht je overwegen om fysieke producten te verkopen, kijk of je het verpakken en verzenden anders kan regelen, het komt je geheid de keel uit namelijk.

WooCommerce is overigens een aanrader voor het verkopen van fysieke producten, de instellingen vergen wel veel tijd om echt goed te krijgen. Hoewel ik het nooit volledig voor elkaar heb gekregen om verzendkosten per bestemming anders te laten berekenen. Je kunt je voorstellen dat een brief naar Australië een stukje duurder is dan naar Haarlem. En toch lukt het niet om regio’s te maken, of zelfs combinaties van regio en aantal producten. Voor de reporting richting mijn accountant heb ik uiteindelijk een premium plugin aangeschaft waardoor de administratieve kant ook feilloos verliep. Kortom het was een geslaagd experiment, met enkele bijzondere leermomenten.

Bedankt voor het lezen, je bent geweldig. Dat weet je toch?!


Deze post is onderdeel van de 27daysofmay in de aanloop van mijn talk bij Creative Morning Utrecht en lancering van ihavesomanyideas.com.