Mijn aanwezigheid en activiteit op de verschillende social media platformen gaat met golven. 10 jaar op Twitter en ik zit nog steeds ruim onder de 10.000 tweets. Dat zijn nog steeds heel veel tweets trouwens en dan nog weet Lindanieuws.nl er een golden oldie tussen uit te vissen voor hun post over het 10 jarige bestaan van Twitter, maar niet mijn eerste post:
Ik vind social media best leuk. En zeker in het begin was het erg vermakelijk, toen we als community samen alle nieuwe initiatieven afliepen en overal vriendjes met elkaar werden om samen te kijken wat we nu weer voorgeschoteld kregen. Over privacy maakten we ons niet druk. Ook niet over het feit dat het ons afleidde, want het was immers research.
The self-fulfilling web
Inmiddels is het een fatale een storende factor geworden in ons leven. Daarnaast vervormt het mijn beeld te veel, het werkt als een soort ’self-fulfilling prophecy’. De accounts (mensen/bedrijven) die je gaat volgen, leiden naar meer gelijksoortige accounts om te volgen en uiteindelijk krijg je een eenheidsworst van berichten. Je interacteert in een door jezelf veroorzaakte en gekleurde bubbel.
Het zijn niet alleen het soort accounts dat je volgt maar ook de hoeveel accounts je volgt. Natuurlijk ben je in beide gevallen daar zelf de baas over en is het een kwestie van visie en discipline over hoe je je timeline vormgeeft. En ze bestaan, ik heb ze gezien de personen die met zorg hun Twitter timeline cureren en er een aangename beleving aan overhouden. Mijn timeline… één grote vergaarbak!
Momenteel volg ik ruim 1000 personen, dat komt met name omdat ik de laatste tijd heel trouw nieuwe followers ben gaan terugvolgen. Je mag rustig aannemen dat ik nog geen 5% meekrijg van wat erop mijn timeline plaatsvindt, mentions krijg ik overigens wel bijna altijd mee. Dat vind ik best jammer, want ik mis ook berichtjes van dierbare Twitter-vriendjes op deze manier (ik heb lijsten geprobeerd, zonder succes).
ROI
Wat is dus niet snap is hoe je social media effectief voor je business in kan zetten met een fatsoenlijke ROI, want ik geloof niet dat mijn timeline een uitzondering is. Momenteel gebruik ik social media dus voor eigen plezier, op momenten dat ik een opleving krijg en wat wil delen. Het publiceren van nieuwe posts gaat geautomatiseerd en daar houdt het wel op.
Wat zie ik over het hoofd? Is het kwantiteit, gewoon vaak genoeg herhalen in de hoop dat iemand het ziet? En die arme vriendjes dan die het al 10x over hun timeline gejaagd kregen? Is dat de concessie? In dat geval, dank je lekker. Daarnaast mag je ook wel kritisch zijn wat je de social media ether ‘inslingert’ en je volgers aan bloot stelt. Mijns inziens moet het ook wat toevoegen, niet alleen maar aan het probleem bijdragen en blijven zenden.
Terug naar de strategie voor social media. Is het hoofdzakelijk invloed? Nog meer volgers zien te krijgen? Dat is geen oplossing voor het probleem van aandacht (of ben ik de enige die het als een probleem ziet?), maar 5% van 1500 of 5% van 1.500.000 maakt wel een verschil. Is het alle moeite dan waard, om dik in te zetten voor meer volgens in de hoop op die manier een beetje ROI te krijgen?
Bedankt voor het lezen, je bent geweldig. Dat weet je toch?!
Deze post is onderdeel van de 27daysofmay in de aanloop van mijn talk bij Creative Morning Utrecht en lancering van ihavesomanyideas.com.