Stefan Wobben postte op Usabilityweb.nl een lijst van 12 belangrijke klantwaardes, volgens het onderzoeksbureau Social Technologies.
- creativiteit: Consumenten willen zelf invloed uitoefenen op het eindproduct (spreadshirt);
- personalisatie: Consumenten zoeken naar produkten die aansluiten bij hun persoonlijke behoeften en voorkeuren (configureer en bestel bij dell);
- eenvoud: Producten worden steeds complexer, consumenten hebben behoefte aan produkten die slechts een paar functies aanbieden en die gemakkelijk te gebruiken zijn. (ipod);
- assistentie: consumenten krijgen steeds meer taken te doen, meer keuzemogelijkheden en meer informatie te verwerken. Consumenten hebben behoefte aan wat hulp in deze complexe wereld (vergelijk.nl);
- segmentatie: Produkten en diensten die aansluiten bij specifieke verschillende fysieke behoeften, financi�le middelen, culturele opvattingen et cetera. Gesegementeerd voor een specifieke doelgroep (seniorentelefoons);
- gemak: produkten en diensten die ons leven wat makkelijker maken. (senseo);
- verbondenheid: de behoefte te kunnen krijgen wat we willen wanneer wat het willen (Internet enabled microwave);
- doelmatigheid: consumenten willen meer resultaat met minder inspanning (HR ketels);
- intelligentie: producten die informatie voor ons verwerken en ons helpt juiste keuzes te maken. (MIT Sketching);
- bescherming: de behoefte om ons veilig te voelen. Produkten die ons beschermen tegen allerlei gevaren (Volvo Safety Concept Car);
- gezondheid: de behoefte om ons gezond en fit te voelen (Wellness concept);
- duurzaamheid: we zoeken naar produkten die duurzaam zijn en het milieu zo min mogelijk belasten (groene stroom);
» Stefan Wobben: “Twaalf belangrijkste klantwaarden”
» “12 Consumer Values to Drive Technology-related Product and Service Innovations”