De manie van de week…
Deze week kwamen weer genoeg leuke blogposts voorbij, maar ik heb eigenlijk nét de tijd niet om er even goed in te duiken. Even op een rijtje zetten is daarom handig voor mij, leuk voor jou. Misschien heb je het een en ander al voorbij zien komen in de del.icio.us/daags tags hier rechts op de pagina.
Lees verder over de “SEO rules”-oorlog, het “Oei ik groei”-boekje voor ontwerpers, WordPress optimalisatie en over comments op blogs plus de leeslijst voor dit weekeinde.
1. Search Engine Optimalisation
Rob Goodlatte zorgde een tijd geleden voor een hetze met zijn artikel “Rules for Ethical Optimization“, op zich een leuk artikel, volgens mij wel redelijk kort door de bocht. Maar Sverre Sjøthun van seobomb.com ging helemaal uit zijn dak; “Black & White SEO – That Just Ticks me Off!“, herrie in de keet!
Mental note to self: hoe zit het met je eigen SEO?
2. Het groeitraject van de ontwerper
Hoe staat dat bij jou? Tevreden met je huidige betrekking, of freelance je tot je volle tevredenheid? Vaste bezoeker van monsterboard of toe aan een nieuwe haircut of outfit? Hoort er allemaal bij! “How a designer grows, changes in a designer’s self-worth/knowledge over time“. Maar check even goed Luke W’s dubbele serie “So you Wanna be a Design Strategist? (1)” en “So you Wanna be a Design Strategist? (2)”
3. WordPress optimalisatie
WordPress… love it… getting the tattoo. Zou er eigenlijk iets dieper in moeten kunnen duiken, veel vraagtekens die ik tegenkom zijn makkelijk op te lossen met een van de vele plugins die er zijn. Maar ook hier de factor… tijd. Je moet ze testen, installeren is niet altijd oploaden»activeren»optie’s instellen en klaar. Vaak moet je er toch nét even meer tijd insteken dan je liever zou willen. Ben in elk geval alvast begonnen de rss feed van WPPlugins.org te volgen. Wat wil ik nog meer optimaliseren:
4. Optimalisatie 2: comments op blogs
Iets anders dat speelt op een relatief nieuwe blog (zoals deze) is ‘comments’ of in elk geval… het gebrek eraan. En een artikel erover op een bloggers blog die ik zeer nauw in de gaten hou die van JohnTP. Zijn post van 5 december “How Comments Can Make You Lose Readers” brengt het weer eens naar boven, maar heeft hij gelijk? Hij stelt het volgende:
Een blog met weinig tot geen comments (en waar het geven van comments wél mogelijk is) een slecht beeld geven en bezoekers daarom ervoor zullen kiezen niet meer terug te komen. En raad nieuwe of beginnende bloggers ook aan comments uit te zetten.
Met andere woorden, het aantal comments wordt in zijn ogen hoger ingeschat dan de inhoud zelf. Ik moet toegeven, comments voegen iets toe, maar precies dat, ze maken de blog niet, of wel? De commenters van JohnTP zijn het er nagenoeg allemaal NIET mee eens, een zegt ook heel duidelijk dat wanneer commenting uit staat, hij gewoon niet meer terugkomt. En wanneer er geregistreerd moet worden voor commenting net zo. Ari verwijst naar punt 6 in een artikel op SEOmoz.org “21 tactics to Increase Blog Traffic“:
Launch Without Comments (and Add Them Later)
There’s something sad about a blog with 0 comments on every post. It feels dead, empty and unpopular. Luckily, there’s an easy solution – don’t offer the ability to post comments on the blog and no one will know that you only get 20 uniques a day. Once you’re upwards of 100 RSS subscribers and/or 750 unique visitors per day, you can open up the comments and see light activity. Comments are often how tech-savvy new visitors judge the popularity of a site (and thus, its worth), so play to your strengths and keep your obscurity private.
5. Leeslijst
» “The Top 10 Blogs for Writers” @ Copyblogger
» Bloghelper
» Little book of flow
» “Web 2.0 Design Is Disposable Design” @ Businesslogs
» “Welke advertentie scoort beter?” @ Marketingfacts
» “Building the Perfect Newsletter” @ Devlounge
» “The Complexity of Simplicity” @ UX Matters door Luke W
» CSSEdit2 Review door Veerle (Douh) it rocks!
» Microformats about
» 10 Things That Will Make Or Break Your Website
1 thought on “5x hier wil ik nog aan toe komen”