Vandaag gaf ik een presentatie aan mijn marketing-collega’s over web2.0 en wat het voor het merk kan betekenen. In een paar minuten tijd moest ik connectie zoeken met een zaal mensen die hoofdzakelijk offline gefocussed zijn en herkenning bij ze manifesteren over iets wat sommige internet professionals al bijna moe zijn.
Op Marketingfacts haalt Jeroen Bertrams een opmerking aan van Boris Veldhuijzen van Zanten, voorzitter van de IPAN.
Voorzitter IPAN voorspelt einde Hyves? Boris Veldhuijzen van Zanten, voorzitter van de IPAN, voorspelt het einde aan de populariteit van social networking sites zoals Hyves. De interesse in het �najagen� van vele vrienden zal dratisch afnemen. Op zijn persoonlijke blog schrijft hij: �I would have considered deleting my Hyves account but I know the founders and it feels a bit condescending to delete my account there. But even if I wanted to opt-out I can�t, they don�t offer a way to delete accounts. So here is my bet: in 2007 most people will start feeling the same about Social Networking. The thrill of collecting new contacts will have faded. Most people that want to be connected will be connected and people will start concentrating on one Social Network that actually helps them in some way.�
De reactie van Boris zelf op zijn blog luidt dat hij nooit zou willen beweren dat Hyves in 2007 niet meer zal bestaan, maar het effect van Hyves zal afnemen. En herkent in de actie van Hyves.nl/music ondertekening van zijn verwachting. Hyves zal het voor z’n leden interessant moeten houden, willen deze niet hun toevlucht zoeken in de annuleer knop of hun account in de vergetelheid te laten verdwijnen. Ik moest spontaan lachen om de actie dat Boris zijn OpenBC account had verwijderd, waardoor contacten hun ‘via-via’ contacten daardoor verloren. Dus zo kwetsbaar is je sociale netwerk.
Maar goed, waar de ene al speculeerd over de levensduur, gaat de ander het nét ontdekken. Mijn collega’s liepen (gelukkig) geïnspireerd de zaal uit om op zoek te gaan naar oude schoolvrienden, want natuurlijk was juist Hyves het voorbeeld dat bij iedereen bleef hangen…
Toevoeging…
Heel eerlijk gezegd was mijn post geinspireerd door een artikel op Signal vs. Noise over Buzzwords en de verschillende foute buzzwords die ik in de presentatie had weten te verwerken. Dus die link moest je ook nog even meenemen in je dagelijkse leesvoer.
Het is goed om je er af en toe aan te herinneren dat niet iedereen weet van Hyves, Del.icio.us of Digg. Ik ben het Social Networken al een beetje zat maar er zijn 16 miljoen Nederlanders van wie er misschien 500.000 kennis hebben gemaakt met Hyves. Er zit dus nog behoorlijk rek in de groei zou je kunnen zeggen…