Trends in blogging

Blogging monitor Technorati meldde in september meer dan 57 miljoen te indexeren, waarvan ca. 55% actief is. En onder actief verstaat Technorati een update eens per 3 maanden. Per dagen worden ongeveer 1.6 miljoen posts gepubliceerd, ongeveer 18 per seconde… De groei van nieuwe blogs was iets gedaald, ongeveer 100.000 nieuwe blogs worden er per dag aangemaakt.

Wanneer je door de Technorati Top 100 browsed, zie je het een en ander aan overeenkomsten. De weblog “Modern life is rubbish” wijdde er enkele artikelen aan, en ik zet ze even op een rijtje.

Software
De motor van een blog is een content management systeem en daar zijn er vele soorten van. Allemaal met hun eigen voor- en nadelen. Wanneer je de Technorati Top 100 bekijkt ,zie je dat het leeuwendeel (45%) gebruik maakt van een eigen -op maat gemaakt- systeem.

Trends software

Movable Type van Six Apart en WordPress zijn daarna de twee meest populaire keuzes. Waarvan WordPress het voordeel heeft dat het gratis is. Naast de vele plug-ins en thema’s (lay-out) die ervoor zijn te downloaden (of zelf aan te passen dan wel te creeeren), genieten ze van een sterke achterban ‘advocates’, waardoor er veel informatie / hulp online te vinden is. Deze blog draait op WordPress overigens.

Systemen die voor-geïnstalleerd zijn op een vaste server zoals TypePad, Blogger en zelfs MySpace (zoals het Nederlandse Hyves) komen ook voor in de Top 100. Deze zijn minder makkelijk aan te passen naar specifieke wensen, maar zijn deste eenvoudiger te installeren.

Verdiensten
Blogging is big business! De meeste van de Top 100 blogs (79%) heeft enige vorm van advertenties. De populairste vorm van bijverdienen aan adverteerders is via Google Adsense, waar ongeveer 24% gebruik van maakt. BlogAds en DoubleClick vormen ook een grote bron van inkomsten voor de bloggers in de Technorati Top 100.

Trends advertising

Onderwerpen
Het mooie van blogging is dat het overal over kan gaan, maar gezien het feit dat blogging nog maar net door aan het dringen is tot de ‘gewone’ internetter en het grootste gedeelte van de bloggers de ‘early adaptors’ zijn, is het geen verrassing dat technologie als onderwerp het vaakst voorkomt. Politiek, vooral amerikaans gericht, komt als onderwerp haast net zo veel voor. Opvallend is dat persoonlijke blogs slechts 9% van de top 100 beslaan, blogging lijkt vaak heel persoonlijk (op persoonlijke noot geschreven), maar het speelt vaak een bijrol op de top blogs.

trends onderwerpen

Vormgeving
De vormgeving van blogs loopt in de pas mee met web2.0 design trends, die over het algemeen een witte achtergrond gebruikt en een wat groter font. In het archief van Design Meltdown kun je kennismaken met blogdesign. Ook in de top 100 zie je een overweldigende meerderheid (47%) die een witte achtergrond gebruikt, tegen 19% grijs en 16% blauw. De Verdana heeft nog steeds de voorkeur van 43% van de blogs, Arial (22%) en Georgia (13%) volgen op een afstand. Stuard maakte trouwens ook een mooi overzicht van de typische web2.0 trend fonts.

trends fonts

Bronvermelding
» Orineel en illustraties door Stuard Brown (Thanks!) “Leading Average: Top Blog Trends”

Alle links op een rij
» Technorati Top 100
» Movable Type
» WordPress
» TypePad
» Blogger
» MySpace
» Google Adsense
» Web2.0 design trends
» Design Meltdown
» Typische web2.0 trend fonts
» Blogging spectrum: blogs per kleur
» Del.icio.us.tag/blogging
» Technorati “State of the Blogosphere, October, 2006”

1 thought on “Trends in blogging”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.