Daags | Ontwerpen voor webverleiding

Vorige week meldde ik terloops 100% daags te zijn per 1 April, wat bedoel ik daar nou mee?

Sinds 2001 bestaat daags, de naam waaronder ik op part-time basis freelance activiteiten verrichtte. Wat ik altijd met heel veel plezier en passie heb gedaan (en nóg steeds). Vorig jaar heb ik het warme nest bij Centraal Beheer Achmea verlaten voor een (wat nu blijkt tijdelijk) onderkomen bij Advance Interactive.

Soms wil de kosmos je wat vertellen...
Soms wil iemand je wat vertellen...

Het bleek namelijk dat mijn tijd gewoon was aangekomen om mijn eigen ding te doen. Als zelfstandig ontwerper aan de slag nu ik eindelijk door had wat ik leuk vond om te doen en waar ik goed in ben.

(waar ben je dan goed in Tanja?)

Ontwerpen voor webverleiding (Designing for Online Persuasion)! Een aantal verschrikkelijk leuke projecten die ik nu doe zijn een team effort van webanalysten, interaction designers, de betrokken marketeers en ikzelf als ontwerper.

Traffic genereren lukt steeds beter, veel bedrijven komen erachter dat ze inderdaad bezoekers op hun site krijgen. Maar, ondanks alle gespendeerde advertentiegelden, blijft de conversie vaak vér achter. Het kan komen omdat het aanbod simpelweg niet aantrekkelijk genoeg is. Waarschijnlijk komt het omdat er een groot gebrek aan verleiding is en dat de (als die al aanwezig is) ‘call-to-action’ een paar reuzenstappen te veel gevraagd is van de bezoekers.

Ontwerpen voor webverleiding is voor mij óók meekijken naar statistieken, waar komen bezoekers vandaan, waar zoeken ze op, waar vertrekken ze weer (de conversie-lekken)?

Dan mag ik aan de slag met het creëereen van personas en user scenarios, welke verleidingsprincipes of design patronen kunnen we toepassen op deze personas? Welke microconversies zijn er per pagina vast te stellen om welke hoofdconversies te bepalen? Daarna komt het ontwerpen van verleidelijke user interfaces (yay!). Daar waar de magie van interaction, copy en design samenkomen. Met als doel de marketingdoelstellingen te behalen én van bezoekers klanten te maken, steeds terugkerende tevreden(!) klanten die met enthousiasme het woord verspreiden (oja: & to design cool stuff and have fun!).

Heel snel, het vervolg: Ontwerpen voor webverleiding in de praktijk.

6 thoughts on “Daags | Ontwerpen voor webverleiding”

  1. Gefeliciteerd met deze stap!

    Veel succes met ondernemen. Van je hobby je werk maken is altijd goed. Of, om het met een one-liner te zeggen: “Do what you love and you’ll never have to work a day in your life”.

    Ik kijk uit naar je presentatie op WordCampNL!

    Reply
  2. Tanja van harte, Ehct helemaal geweldig dat je voor je zelf aan het werk bent.

    Alleen de beschrijving van je werk klinkt al verleidelijk

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.