Ruben Timmerman postte vandaag op zijn usarchy.com een vervolg op zijn Rabobank vs Google verhaal. Vorig jaar presenteerde de Rabobank namelijk met veel trots een nieuwe site, nieuw jasje met een verse start. Maar helaas zijn in een opruimmanie ook alle oude urls weggegooid. Een dikke oops want daarna scoorde veel van hun succesvolle zoektermen in eens héél veel slechter.
En zo’n 10 maanden na de release zijn de posities van zoekresultaten nog altijd niet volledig hersteld. De zoekterm ‘lenen’ bijvoorbeeld leverde hen namelijk voorheen een top 4 notering op. Direct na de verhuizing kwamen ze niet verder dan 42 en nu moeten ze het doen met plek 10.
Ruben sluit af met een ferme conclussie
De conclusie mag dus een hard âAU!â? zijn. De posities zijn nog lang niet hersteld na 10 maanden, en de vraag is of dat ooit nog gaat gebeuren. De klikprijzen zijn ondertussen nog sterk gestegen en de concurrentie zal toch ook niet stil hebben gezeten. Je kunt met een blik op bovenstaande data gerust vaststellen dat een âfoutjeâ? dat in een half uur te herstellen was geweest, een jaar later nog steeds tienduizenden euroâs per maand aan gederfde inkomsten oplevert.
Zorg dus dat je bij het lanceren van een nieuwe website even een zoekmachine optimalisatie expert aan zijn hemd trekt. Al was het maar om even te checken of je niet net zoals de Rabobank een fout begaat die hersteld kan wordenâ¦
In het eerdere artikel –Rabobank vergooit topposities Google…– noteerde Usarchy een aantal punten waar Rabobank rekening mee had kunnen houden (lees het artikel voor de volledige uitleg):
- Wat zijn je belangrijkste keywords.
- Onderzoek welke paginaâs op die keywords het beste scoren.
- Naar welke urls wordt doorverwezen door welke externe sites.
- Welke pagina’s scoren.
- Zorg dat de nieuwe paginaâs min of meer dezelfde inhoud en titel hebben.
- Zorg dat de rij belangrijke paginaâs ( alle paginaâs wanneer mogelijk) worden doorverwezen.
- Een goede 404 pagina.
- Laat deze situatie altijd in tact.
» Vervolg artikel “Terugblik: Rabobank & Lenen uit Google”
» Oorspronkelijk artikel “Rabobank vergooit topposities Google…“
Dit laat maar weer eens zien hoe belangrijk SEO is. Helaas is dit nog niet bekend bij meeste bedrijven hoe belangrijk SEO werkelijk is.
Dit soort verhalen schrikken in elk geval wél veel bedrijven wakker!