[dailyUX.nl] Design for empty content

You Never Get A Second Chance…
“Another aspect of the Mac OS x ui that I think has been tremendously influenced by [Steve] Jobs is the setup and first-run experience. I think Jobs is keenly aware of the importance of first impressions…I think Jobs looks at the first-run experience and thinks, it may only be one-thousandth of a user’s overall experience with the machine, but it’s the most important onethousandth, because it’s the first one-thousandth, and it sets their expectations and initial impression.”

—Uit Getting Real (37 signals) John Gruber

Bij het ontwerpen van bruikbare, intelligente en aantrekkelijke user interfaces, wordt vaak een gemiddelde type content gebruikt. Gelukkig hebben we geleerd om ook ‘typisch schreeuwerige’- banners te gebruiken. En (visueel) te testen met gebruikerscontent dat niet in eerste instantie ons ontwerpers hart harder doet kloppen. Elke mogelijke smerige detail is afgedekt en uitgewerkt… maar hebben we ook gedacht aan de zogenaamde “Blank Slate” die bezoekers of gebruikers als eerste ervaring zullen opdoen?

Design patronen

Met mijn geheime alter-ego ben ik opnieuw gaan inschrijven bij diverse grote sociale netwerken om te zien hoe zij dat doen. Hoe word ik verleidt om na het registreren de site te gaan gebruiken. Te gaan vullen met mijn waardevolle persoonlijke informatie. Of om het te personaliseren voor mezelf, zodat ik nog eens terug kom. Kortom: hoe ziet die ‘Blank Slate’ bij de meeste grote bekenden eruit?

Opvallend is dat meeste sites de gebruiker in één moeite in de “invite”-val lokken. Door een invulveld voor e-mailadres (wat voor ook de inlog van de site is) en password neer te zetten, lijkt het alsof je inlogt. Twitter neemt deze first-time user ‘trap’ erg ver, maar mogelijk wel op meest interessante wijze:

Look who else is here. Start folowing them!
Twitter: Look who else is here. Start folowing them!

Enkele andere goede en minder goede Blank-Slate voorbeelden

Facebook: voor de gevorderde 'social-networkers', geen inspiratie
Facebook: voor de gevorderde 'social-networkers', geen inspiratie
Linkedin: vol en schreeuwerig!
Linkedin: vol en schreeuwerig!
Slideshare: beginnen met (te veel?) inspiratie opdoen.
Slideshare: beginnen met (te veel?) inspiratie opdoen.
Google RSS reader: mijn persoonlijke favoriet. Niet overladen, wel uitnodigen.
Google RSS reader: mijn persoonlijke favoriet. Niet overladen, wel uitnodigen.
Flickr: zwarte band 'Blank Slate' ontwerpen.
Flickr: zwarte band 'Blank Slate' ontwerpen.
Backpack: van 37signals; uitvinders van het Blank Slate issue
Backpack: van 37signals; uitvinders van het 'Blank Slate'- issue

Best practices, waar moet je aan denken:

  • Lege ruimtes gebruiken voor tutorials of help features.
  • Maak gebruik van on-afgemaakte delen content, gebruikers hebben de neiging om het af te maken, netjes te maken.
  • Laat een voorbeeld van een gevulde pagina zien, wat bezoekers kunnen verwachten en waarom ze even moeten doorbijten.
  • Beantwoord first-time vragen als: “wat voor pagina is dit?”, “wat moet ik nu doen?” en “hoe ziet het er vol uit? (is het mijn moeite waard?)”
  • Kortom: schep de juiste verwachtingen, help frustratie verminderen, voorkom intimidatie en verwarring.

Bronvermelding: Getting Real (37 signals)

Deze post staat ook op
dailyux.nl/2009/05/25/design-for-empty-content/

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.