Dankzij Raimo ben ik eens in “Barry Schwartz” gedoken en de nederlandse vertaling van “The Paradox of Choice” is onderweg, mijn boek van de maand januari (en bij Bol.com omdat ik ‘makkelijk’ ben).
Uit een videocast op TEDTalks (2005)
Te veel keuzes leidt tot verlamming. Wanneer we in staat zijn voorbij de verlamming te geraken en een keuze te maken is de kans klein dat we ultiem tevreden zullen zijn met de keuze. Zelfs al is de keuze op papier ‘perfect’. Omdat we in een wereld leven waar ons ‘aan te schaffen product’ theoretisch pefect kan zijn wegens de vele opties en mogelijkheden, zullen we altijd leven in onzekerheid. “Was het andere product niet beter, slimmer of verstandiger om te kopen?”. “Heb ik er wel goed aan gedaan?”. En uiteindelijk zullen we ons er zelfs rotter bij voelen en hele volksstammen raken er depressief van. Omdat de besluitvorming bij de consument ligt en niet bij een adviserende expert (“u kunt die of die nemen…”), ligt de verantwoordelijkheid ook bij de consument, de consument zal daardoor ook alleen maar zichzelf de schuld geven van ‘verkeerde’ beslissingen.
“Escalation of Expertation”
Meer keuze(mogelijkheden) schept meer verwachting (van het product) wellicht zelfs verwachting van (onmogelijke?) perfectie.
Secret to happiness? Low expectations
Doet me denken aan Henry Ford: “Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black”
Nuttige links
Info over Barry Schwartz, bio, publicaties en boeken
The Line Between Clarity and Chaos: An Interview with Barry Schwartz
Interview: Barry Schwartz, author, “The Paradox of Choice”
Barry Schwartz: “Less is more”
Slidesharing “abundance”
ThinkMobile blog: choise
Del.icio.us gezocht op “abundance”
Hi Tanja,
Fascinerend onderwerp he keuze..
Ik wil snel nog een post doen over keuzes..
Over keuzestrategieen Satisficing and Maximizing..
Over de de rol van techniek in keuze management: AI, robots, recommendations
Ja best wel! Ik hou ‘m in de gaten Raimo!!