Ik kwam het woord vandaag tegen in de krant, vooral consumenten lijden eronder, en gaan er écht gebukt onder [you should see the face I make right now]. Het is geen nieuw fenomeen trouwens, er werd al eerder veel erover geschreven. Ook op Wikipedia vind ik in de categorie psychologie een omschrijving:
Keuzestress is een vorm van stress die veroorzaakt wordt doordat een individu (vaak een consument) teveel keuzes moet maken. Doordat er een overvloed aan (product)informatie beschikbaar is kan hij niet meer “even” een keuze maken uit het aanbod, waardoor er voor elke -vaak relatief onbelangrijke- keuze zoveel tijd moet worden vrijgemaakt dat het individu last heeft van symptomen die overeenkomen met die van stress.
Het klinkt bijna te kinderachtig voor woorden… “help, ik leef in welvaart, maar ik heb ‘t moeilijk want ik kan niet kiezen!”. Maar toch kan ik erin meegaan, zowel persoonlijk als professioneel. Misschien kan ik een economischere keuze maken dan Nuon als energieverstrekker. En jarenlang heb ik de overstap van UPC naar ADSL uitgesteld omdat de keuze te reuze is (en nu zit ik met Scarlet One in mijn maag, help rond maart mag ik weer kiezen…) en zorgverzekeraars ga ik niet vergelijken want het is me teveel moeite, ik vind mijn collectieve optie bij Groene Land wel prima zo.
Zo las ik een tijd geleden een post op Bokardo: “the Paradox of Choice: Whatâs Easiest”. De aanleiding was een optreden van Barry Schwartz (auteur van “The Paradox of Choice: Why More Is Less”) op het 11e User Interface Conference dit jaar, over hoe besluitvorming van mensen: âPeople choose not on the basis of whatâs most important, but on whatâs easiest to evaluateâ?. Ik wil het boek gaan bestellen… dan mijn best doen niet te kijken naar wat “other customers bought” …tsk …keuzestress.
Ach joh…de oplossing: gewoon beperken tot 1 onderdeel van het product waarop je je keuze gaat baseren…Een voorbeeldje uit eigen praktijk: het kopen van een nieuwe wielrenfiets… als je overal op gaat letten, alles gaat afwegen…tsja dan ben je inderdaad 3 jaar verder…en zit je aan valium om de stress aan te kunnen…
Ik heb mij dan ook geconcentreerd op de kleur (hoezo typisch vrouwelijk argument om iets te kopen?). De keuze was dan ook snel gemaakt: een ‘celeste’ (oftewel in Nederlandse taal: mintgroen) Bianchi… Geen stress, maar al wel een mooie fiets (ook al kan ik er voorlopig nog niet op rijden
; -) !!
Ik zal proberen de erwtensoep vanmiddag ook mintgroen te maken 🙂
Oftewel, heldin! Goed… ik ga een nieuwe camera kopen, wat is het belangrijkste punt waar ik op ga concentreren, want ze zijn beide zwart. Formaat/compactheid, zoom, instelmogelijkheden, type batterij of… ja… ik laat jou vanmiddag wel kiezen voor mij.
Hi Tanja,
Was leuk je te ontmoeten vrijdag! Hier een link van een post waar het ook o.a. over choice gaat. De tweede link naar Barry Schwartz is echt de moeite waard…
http://thinkmobile.wordpress.com/2006/10/31/scarcity-vs-abundance/
De keuze heb ik voor je gemaakt hoor: je kiest die camera waarbij het bijschijnlichtje functioneert ongeacht welke lens je er op hebt : – ) !!
Enneh ik ben blij dat de erwtensoep niet mintgroen is geworden… na het zien van jouw ‘door-het-water-geabsorbeerde-uit-het-velletje-gesprongen-enorm-groeiende-vegetarische-worsten’ weet ik niet of ik dat wel had aangekund…
Nu smaakte de soep in ieder geval heerlijk!
oh Tanina: http://tanjadebie.blogspot.com/ voor onze kerstboom.
Voor de volgende soep mag jij de kleur kiezen