Interview: Erno Hannink

ernohannink-seibella-gezicht2-500x500Erno Hannink ken ik al een beste tijd. Van de begindagen van bloggen en van WordPress. Gelukkig was Erno bereid om met mij te praten over schaalbaarheid.

Hij vertelde hoe hij de afgelopen 10 jaar voldoende inkomen wist te verdienen door klanten te helpen. Maar nog niet zo lang geleden lag hij op een zondagavond wakker met een knagend gevoel: “Ik groei niet hard genoeg”. Hij wil harder groeien in ondernemende zin, mentaal en lichamelijk, want als scheidsrechter heeft hij ook nog steeds doelen.

Dit kwam ter sprake tijdens een consult met één van zijn klanten. In het gesprek kreeg hij de pittige vraag: “Heb je limiterende gedachtes over groei?”. De dagen erna ging hij op zoek naar hoe hij de gewenste groei wel kan realiseren.

Zoals Erno eerder aan de slag ging met zijn limiterende gedachtes over geld. Zijn jaarlijkse streefomzet in de afgelopen jaren was enerzijds een net bedrag, maar anderzijds niet bepaald ambitieus. Op een dieper niveau had hij ideeën over geld meegekregen in zijn jeugd. Mensen die veel geld hebben, zijn daar waarschijnlijk niet eerlijk aan gekomen. Rijke mensen kun je niet vertrouwen. Het resulteerde in ingetogen financiële doelen, terwijl Erno makkelijk in staat is tot meer.

Na grondig zelfonderzoek en ook door gesprekken met zijn mastermind-groep bleek dat hij zijn financiële doelen een stuk kon oprekken. Met een doel voor de komende jaren waar hij nog nooit eerder over durfde te dromen.

Hoe genereert hij zijn inkomsten?

In eerste instantie door het bieden van diensten en services aan klanten. Hierbij zet hij slim freelancers in. Hierdoor weet hij zijn inkomsten en zijn marges significant te verbeteren. Met een team van freelancers maakt hij zijn bedrijf schaalbaar. Hij stelt dat als je alles zelf doet, je je onderneming geld kost. Denk aan tijdrovende klussen, die je makkelijk kan delegeren voor een lager uurtarief, terwijl je zelf werkt aan de klusjes die absoluut niet uit te besteden zijn. Omdat je er uniek geschikt voor bent om dat te doen, omdat je er het beste in bent.

Door slim gebruik te maken van virtuele assistenten en andere freelancers die veel sneller en beter zijn in dat soort taken, hou je tijd en geld over, is de filosofie van Erno.

Hoe hou je jezelf gemotiveerd en gefocust?

“Structuur!” Zijn antwoord hierop is ferm. Door een jaarplanning te maken en deze door te vertalen naar een maandplanning, weekplanning tot aan de dagplanning en op die manier zeker te weten dat je doet wat nodig is om je doel te behalen.

Doe je dat allemaal in je eentje? Of heb je een klankbord c.q. rolmodel?

Ten eerste is Erno in staat te doen wat hij nu allemaal doet, dankzij zijn team van professionals. Daarnaast kan hij rekenen op een mastermind-groep voor feedback en inspiratie.

Waar vind ik zo’n mastermind-groep met inspirerende mensen, die juist weer een paar stappen voorop lopen?

“Gewoon de mensen vragen waar je tegenop kijkt, de mensen die doen wat jij wilt doen of bereiken”. Op zijn reactie komt bij mij een verbluft “die zitten toch niet op mij te wachten, wat heb ik hún dan te bieden?”.

Maar het advies blijft staan, aangevuld met de tip om te onderhandelen over wat je als kennis, netwerk of ervaring kan bieden. Daarnaast kun je er donder op zeggen dat je waarschijnlijk je eigen waarde wat onderschat; je hebt altijd wat iets te bieden. Door aandachtig te luisteren komt de waarde vanzelf naar voren.

Naast zijn vaste mastermind-groep spreekt hij dagelijks met zijn ‘accountability partner’. Dankzij deze korte gesprekken is hij elke dag scherp op wat zijn belangrijkste werkzaamheden zijn. Het is niet zomaar een stok achter de deur, het is een extra stel ogen die kritisch meekijken naar je planning en datzelfde terug verwacht.

Wat is je advies voor freelancers die hun schaalbaarheid willen verbeteren?

“Verpak je kennis als product”. Schaalbaarheid zit hem volgens Erno in het ‘productizen’ van je ervaring, kennis of skills. Je hebt vast iets ontdekt, uitgedacht of 100 keer gedaan, waar iemand anders de behoefte aan heeft om dat ook te kunnen.

Aan mij persoonlijk voegt hij eraan toe dat ik vooral niet moet twijfelen over een podcast. “Doen!”, zegt hij. “Niet ook alles zelf willen doen. Besteed de nabewerking en transcripties vooral uit, maar niet over twijfelen. DOEN!”.

Een motto wat Erno tenslotte aanhaalt is “uurtje factuurtje is de doodsteek aan groei”. Met andere woorden, delegeer waar je kunt en steek tijd in de zaken die je verder brengen, waar je als persoon en onderneming in kan groeien.

Hij heeft er ook een interessant boek over geschreven: “Het Handboek Hyperspecialisatie (Meer klanten zonder te veranderen in een urenfabriek)”. Een boek waarmee je in zes weken tijd duidelijkheid krijgt over jouw doelklant.

Dank je voor je tijd Erno, je bent geweldig. En jij bedankt voor het lezen, je bent ook geweldig. Dat weet je toch?!