Interview: Joost Plattel

Joost sprak ik laatst bij Creative Mornings voor het eerst ‘in levende lijve’. Ook wij zijn al heel lang verbonden en ik ben super geïnteresseerd in zijn werk binnen het onderwerp ‘quantified self’ en ik ben net als hij gefascineerd door dashboards.

joostplattelHey Joost,  vertel eerst eens wat meer over jezelf

Ik ben Joost, en ik help organisatie en mensen met vraagstukken omtrent data. Dat doe ik het liefste door het bouwen van prototypes en dashboards. Vervolgens gebruik ik alle kennis om strategisch advies te leveren. Mijn achtergrond zit in de chemie, en alle kennis over het opzetten van een experiment en uitvoeren daarvan neem ik mee in alle projecten die ik doe. Ik ben gefascineerd door technologie en hoe dit ons beïnvloed en andersom.

Hoe genereer jij nu je inkomsten en hoe ben je daartoe gekomen?

Het grootste deel van mijn inkomsten is op dit moment project gebaseerd, al ben ik een overstap aan het maken naar een abonnement model bij sommige producten zoals dashboards. Dit zorgt voor een stabielere bron van inkomsten over tijd. De reden waarom ik pas later ben overgestapt is omdat ik soms het product nog moest ontwikkelen en dan is alleen een abonnement niet genoeg om dat te financieren.

Een ander deel komt uit mijn lezingen of losse klussen, dit verschilt per maand, maar dit heeft niet mijn focus. Op dit moment werk ik ook nog 1 dag in de week part-time om het vaste inkomen te verzekeren.

Kun je stellen dat je een geboren ondernemer bent?

Ik ben zeker geen geboren ondernemer, maar het startte bij mij toen ik besefte dat met de kennis die ik had van alles wat digitaal was veel meer geld kon verdienen dan in loondienst. Maar dan moest ik mijzelf wel zien te verkopen en omdat ik daar niet zo goed in was moest ik daar een oplossing voor vinden. Een van die oplossingen was samen werken met verschillende mensen die dat wel konden. Een andere oplossing die ik al snel tegen kwam was dat ik via mijn netwerk er ook aan kon komen. Zo’n 7 jaar geleden, en nu nog, zie je veel mensen worstelen met digitale middelen, ik kon dat oplossen met mijn kennis.

Echt hoge drempels hoefde ik niet te nemen, met mijn studie financiering en wat losse klussen per maand kon ik prima rond komen. En vaste lasten waren zo laag dat ik veel tijd en ruimte had om mijzelf te ontwikkelen waar ik nu ben. En juist dat is het belangrijkste, dat je ruimte en tijd hebt om dat te kunnen doen.

Hoe hou je jezelf gemotiveerd en gefocust?

Motivatie komt bij mij het meeste voort uit nieuwsgierigheid, en dat houd ik op pijl door juist op verschillende plekken te zijn, ik heb bijvoorbeeld geen kantoor, maar ruil vaak mijn kennis voor een werkplek, dit heeft als bijkomst dat de situatie elke keer anders is. In mijn geval is de vraag naar een strategische blik op het gebied van data vaak een kruisbestuiving, ik kan mijn kennis van een andere plek soms ook bij een andere gebruiken.

Mijn focus komt met vlagen, soms is dat tijd-afhankelijk, maar soms ook door mijn enthousiasme. Ik merk dat ik echter alleen focus krijg wanneer ik overzicht heb, een goede workflow zoals GTD helpt mij hierbij. Hetzelfde geld voor goed gereedschap, als je mij op een langzame computer mijn werk wilt laten doen komt er ook niets van. Op veel van de dingen die invloed hebben op mijn focus zijn echter goed te beïnvloeden.

Qua klankbord is mijn omgeving voldoende, ik leg niet perse een idee voor aan iemand, maar zoek eerst iemand met het probleem wat het idee oplost, dan ga ik het liefste in gesprek om uit te vinden wat voor oplossing zou kunnen werken. Als het idee er dan is, dan maak ik er een verhaal van en vertel het aan mijn omgeving. Vaak gaat dat in een hele relaxte vorm, ik vertel liever 10 personen een mooi verhaal in een half jaar dat blijft hangen, dan dat ik 10 personen in 1 dag iets te verkopen. Ik zet dus in op de lange termijn en mijn reputatie.

Wat is je advies voor freelancers die ook hun schaalbaarheid willen verbeteren?

Begin klein, maak het ding wat je probeert te verkopen zo klein mogelijk. Vertel niet wat je verkoopt, maar welk probleem je oplost.

Kijk tijdens het bouwen naar overhead, zo heb ik bij digitale producten al snel te maken met een hoop hulp-vragen, de manier waarop ik dat oplos is door langs mijn klanten te gaan en een middag bereikbaar te zijn voor alle gebruikers, op die moment ontvang ik de meeste vragen en nog maar een paar per email… Dat is ook veel leerzamer.