Vorige week schreef ik een post waarin ik vertelde dat ik een foutje had gemaakt. In plaats van een toekomstige url – en dus brand-name- te Googlen (zoals ik met vele andere suggesties reeds had gedaan), was ik meteen in actie gekomen en had een hele lijst domain namen gekocht – gewoon omdat ze beschikbaar waren. Om daarna erachter te komen dat de naam met een klein verschil reeds door iemand werd gebruikt… oeps.
Waarom, waarom, waarom?
Enkele jaren geleden deed ik een online niche marketing experiment. Na uitgebreid keyword onderzoek kocht ik een domein-naam .nl en liet de andere extensies liggen. Immers ging het mij om een persoonlijk experiment om iets onder de knie te krijgen en ik vond de investering zonde.
Helaas, want toen het experiment tractie kreeg en inkomsten ging genereren, werden de omringende extensies door een online magazine die dezelfde niche wilde claimen opgekocht en zo had ik toch het nakijken.
Vastbesloten om het deze keer serieus aan te pakken en dát niet nog eens te laten gebeuren, had ik de hele reeks met belangrijke extensies afgenomen.
Note to self: méér research vooraf, ga niet uit van de beschikbaarheid van een url.
Ondertussen…
Terwijl ik op mijn blog een peer-survey afnam over de beoogde naam, nam ik contact op met de eigenaar van het conflicterende domein om erachter te komen of het daadwerkelijk een conflict zou geven. Ja, dat was zo.
De heer in kwestie was er zeer aangenaam over trouwens en hij deelde gul zijn kennis, maar hij was vrij duidelijk dat hij niet zat te wachten op naamsverwarring.
Het was maar beter zo.
Foutje, daar gaat je ludiek bedachte naam. Maar wás het maar beter zo…? Ik vroeg jullie om hulp en kreeg een grote hoeveelheid aan input over de naam die ik in alle haast had aangeschaft.
De survey legde enkele duidelijke signalen bloot. Enerzijds gingen jullie “aan” op het onderwerp “ideeën“, maar alle politieke associaties denkbaar kwamen naar boven en die waren niet mals en zeker niet positief. De gemiddelde waardering die jullie gaven was een 5, met een uitschieter naar een 8 en een 2.
Reacties kwamen veel in de trant van:
– “Extremistische partij, front klinkt heel negatief en liberation agressief”.
– “een boze hipster met Palestijnse sjaal”.
Maar mijn favoriete opmerking:
– “Een beetje militant. Mijn eerste indruk is dat je ideeën gaat bevrijden op dezelfde manier als nertsen in een fokkerij. Terwijl ideeën helemaal niet zielig zijn”.
Ideeën zijn helemaal niet zielig. Dank je wel dat je mij daaraan hielp herinneren!
Deze opmerking en veel van de andere feedback zette mijn gedachtegoed weer in perspectief en nu kan ik weer verder knutselen aan een andere naam. Deze zal ik voor het eerst kenbaar maken aan iedereen die heeft aangegeven op de hoogte gehouden te willen worden.
Mijn maillijst groeit en het maakt me trots dat jullie geïnteresseerd (of gewoon enorm nieuwsgierig) zijn in dit nieuwe project. De planning is om begin Q2 een soft launch te doen, wat nog een flinke kluif zal zijn om zover te komen. Om jullie een beetje inzicht te geven wat ik allemaal nog wil doen:
- Content voor alle pagina’s schrijven (van de “About me” tot de “How does it work” en de service pagina’s) – zelfs voor een MVP komt er een hoop bij te kijken.
- Iemand inhuren voor alle legal pagina’s.
- Zorgen dat er afneembare producten zijn.
- Easydigitaldownloads helemaal onder de knie te krijgen, pittig met alle kleine custom tweaks die ik nodig heb voor mijn MVP.
- Zorgen dat het allemaal een beetje lekker smoelt en met een fantastische brand-name en url.
Gelukkig heb ik een enorme motivatie en zelfs met het weinige tijd dat ik vrij heb, weet ik toch kleine gefocuste sprints te maken om het werk voor elkaar te krijgen. Nogmaals, begin Q2 klinkt nog best ambitieus, maar je moet toch ergens op mikken!
Bedankt voor het lezen en het meedenken, je bent geweldig. Dat weet je toch?!
1 thought on “Mijn foutje, het was maar beter zo.”
Comments are closed.