Ruben Timmerman op Usarchy over “36 Checks & tips voor usability van formulieren” en verwijst ook naar een eerdere post “De conversie ratio formule: Conversie = Energie – Frictie“. Goede en interessante posts en hij geeft heldere tips en adviseerd morrelende marketeers op te sluiten wanneer ze teveel bemoeien met het conversieproces.
» Lees Usarchy’s “36 Checks & tips voor usability van formulieren”
» Lees Usarchy’s “De conversie ratio formule: Conversie = Energie – Frictie”
Als ik kijk naar de site van Centraal Beheer Achmea, kan ik wel een paar tips herkennen om nog iets mee te gaan doen. Echter, en dat geldt voor alle sites met omvangrijke back-offices, ga er maar eens aanstaan… Om straatnaam en huisnummer niet meer te scheiden in formulieren. Om maar een voorbeeld te noemen. Voorletters moet je bij ons -helaas- scheiden door punten. Dus als ik dat vergeet; ‘TJEM’ kan ik opnieuw ‘T.J.E.M.’ invoeren. In de ideale wereld zouden gebruikers inderdaad telefoonnummers, postcodes, voorletters, adresgegevens zo moeten kunnen invoeren, dat het systeem zorgt voor de juiste invoer ervan, en niet de gebruiker moet ‘boeten’ voor de keuzes van de architectuur.
Ik mis een tip over progressie, geef de gebruiker inzicht in het aantal stappen die doorlopen moeten worden én geef ook aan waar deze stappen voor nodig zijn, geef er een label aan. En dan precies zoals Ruben aangeeft, zorg dat de gebruiker de backbutton kan gebruiken en dat de gegevens bewaard blijven in de sessie.
Géén wis knop. Eén grote duidelijk ‘KOOP ME’ knop (ja, mag het?)? En welk label kies je in een koopproces, laat je ze op ‘bevestigen’, ‘verzenden’, ‘aanvragen’ of ‘volgende’ drukken? Staat deze knop links, rechts of gecentreerd in een formulier. Vragen, vragen, vragen…
Ruben’s tips gaan in op het volgende:
Ruben sluit af met een lijst van bronnen en leesvoer die de moeite waard zijn en zijn eigen gerelateerde artikelen:
- Maakt Wehkamp het bestellen bewust onhandig?
- Contact opnemen met Agis: redelijk irritant
- Usability fouten en foutjes – 604
- De conversie ratio formule: Conversie = Energie – Frictie
- Usability Fouten en Foutjes – 602
- Grote jongens hoeven niet bescheiden te zijn
- Rendement van contact formulier verhogen
» Lees Usarchy’s “36 Checks & tips voor usability van formulieren”
» Lees Usarchy’s “De conversie ratio formule: Conversie = Energie – Frictie”
1 thought on “36 Checks & tips voor usability van formulieren”