Grip 2009. Een initiatief van Robert Jan Verkade (Eend) en Stephen Hay (Cinnamon): een tweedaagse workshop voor opdrachtgevers, samengesteld door ervaren internetprofessionals. Aanmelden kan op deze pagina grip2009.nl/aanmelden. Een overzicht van het programma:
Dinsdag 17 november 2009, 9.00 uur — 17.00 uur
Offerteaanvraag | Aanbesteden
Stephen Hay
In deze sessie leert u o.a. doelstellingen/requirements bepalen voor uw project, hoe webbureaus te kwalificeren en hoe een offerteaanvraag en een briefing te maken. Daarnaast behandelen we de beslissing om wel of geen pitch uit te schrijven.
Bureauselectie
(Spreker wordt nog aangekondigd)
De laatste selectie van het webbureau dat u de opdracht gunt lijkt een gok. Maar dat hoeft het, met de juiste voorbereiding, niet te zijn. Met aandacht voor het persoonlijke aspect en een selectiematrix leert u een gefundeerde keuze te maken.
Projectmanagement
Renata Verloop
Goed projectmanagement zorgt voor een prettig verloop van het project, waarbij iedereen in het proces weet waar hij of zij voor verantwoordelijk is. Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt het duidelijk hoe u een project kunt begeleiden zonder in micro-management te vervallen. Ook is er ruime aandacht voor sturing op het kwaliteitsmodel Webrichtlijnen.
Woensdag 18 november 2009, 9.00 uur — 17.00 uur
Leveranciersmanagement
Esther Kampert
U wilt graag weten wat u kunt verwachten van het webbureau, maar het webbureau wil dat graag ook van u weten. Goed verwachtingsmanagement en het maken van heldere afspraken nemen een hoop zorgen weg. Op welke momenten en hoe vaak komen opdrachtgever en leverancier bij elkaar? En hoe houdt u een vinger aan de pols zodat de kosten niet de pan uitvliegen?
Ontwikkeling
Marrije Schaake
Het is erg vervelend als u het idee hebt dat u niet dezelfde taal spreekt als uw leverancier. Het is daarom prettig om de belangrijkste termen te leren kennen die door leveranciers gebruikt worden in een webproject. U leert in deze sessie snel en adequaat de belangrijkste vaktaal-items kennen, plus een strategie om elkaar goed te begrijpen. Ook leert u hoe u slagvaardig een goede aanzet voor het project kunt geven. Doelgroepbenadering en informatie-architectuur staan hierbij centraal.
Bijna oplevering
Robert Jan Verkade
U komt aan het eind van het project. U wilt testen of het project ook daadwerkelijk aan de verwachtingen en de gemaakte afspraken voldoet. In deze sessie krijgt u praktische tips om vertrouwen in een goede afloop te hebben (en te houden) en een checklist te maken waarmee u beoordeelt of het project heeft opgeleverd wat er vooraf is afgesproken.
Oplevering en daarna
Okke Amerongen
U hebt inmiddels een succesvolle website opgeleverd gekregen. U bent echter niet klaar – nu begint het pas. U leert een evaluatie met uw webbureau te doen en afspraken te maken over garanties. Wanneer de site online is krijgt u ook feedback van uw bezoeker. Daar kunt u uw voordeel mee doen bij het doorontwikkelen van de site