De zoekmachine van Google wordt steeds rijker, in de resultaten worden images, maps en video’s opgenomen. Sindskort ook boeken. Zelf werd ik vanochtend met zo’n resultaat geconfronteerd nadat ik een boek opzocht. Ik las een blogpost over de bookstack van Jared Christensen en al shoppend wilde ik het boek “Designing Brand Identity” opzoeken. Het eerste resultaat was een books.google.com resultaat en de productpagina van het boek ziet er zo uit:
Niets nieuws onder de zon?
Het is een genot voor alle boekenwurmen, een resultaat met alle verwijzingen in en naar het boek, reviews en links naar diverse online shops. Maar ook een mogelijkheid om het boek in een bibliotheek te vinden. Volgens mij is books.google.com niet nieuw, je kunt net als in Shelfari boeken bookmarken, beoordelen, taggen en reviewen.
Additioneel kun je sommige gevallen wél een boek helemaal of gedeeltelijk online lezen/bekijken.
In Google we trust…?
In de Volkskrant van gisteren staat een artikel over de mogelijke overname van Yahoo! door Microsoft. Hoewel het een toekomstbeeld schetst van de strijd der titanen, en het privacyvraagteken voor de gebruikers steeds heftiger wordt, ben ik blij met deze ontwikkeling van Google. Ons social eco-system bestaat uit tientallen diensten verspreidt over het web en dat werkt de kracht van de afzonderlijke diensten uiteindelijk weer tegen. Ondanks dat het spannend is dat een grote boef als Google zoveel van mij weet, ben ik blij ook mijn boekjes aan Google toe te vertrouwen. Lekker centraal! Liever Google als Microsoft (zei ze naief?).
Als het erop aankomt denk ik dat beide reuzen niet te vertrouwen zijn qua privacy. Misschien maakt dat het probleem inderdaad zo makkelijk als ‘wat spreekt me meer aan’…
Marketingconcept of niet, Google’s functionele en content-centered services spreken me erg aan. Voor Microsoft wordt helaas veel van het goede werk van getalenteerde (overgenomen) ontwikkelaars overschaduwd door een gebrek aan betrokkenheid bij de community en de arrogante houding van Steve Ballmer, daardoor voel ik me minder met M$ verbonden.
» Bewuste artikel op Volkskrant.nl “Het internet als reuzendoder”. Als Microsoft Yahoo! (met uitroepteken mr. van Ammelrooy) opkoopt, verliest Yahoo! zijn sympathieke karakter en wordt Microsoft er geen fractie sympathieker van. Als fanatiek Flickr.com gebruiker, krijg ik er een heel naar gevoel van!
Als ik het rationeel bekijk, verwacht ik dat M$ Yahoo/Flickr/Del.icio.us intact zal (moeten) laten, als ze uiteindelijk geen kat in de zak willen kopen.
Ratio even aan de kant: op de dag van het MS bod had ik nét mijn Flickr pro account voor 2 jaar verlengd. Dat voelde ineens als een stomme zet. Precies daar zit hem het probleem voor Microsoft, zoals je zelf al signaleert.