Het is één van de leukere web2.0 sites, Carbonmade. Zoals ik in een eerdere post over Google Analytics al meldde, het is een online portfolio tool, waar internet professionals (fotografen, creatieven of technici etc.) zich kunnen profileren. ‘A lickety-split online portfolio sans the headache’. Klik door voor een sitereview / click for sitereview (scroll down for english).
Carbonmade heeft twee account mogelijkheden, ‘Meh!’ en ‘Whoo!’. ‘Meh!’ kost niets en heeft als restrictie; 5 projecten met een ruimte voor max 35. beelden. ‘Whoo!’ kost je $12 per maand en daarvoor mag je 50 projecten presenteren, 500 beelden uploaden en 10 video’s. Daarnaast biedt ‘Whoo!’ een service dat heet ‘design-a-plan’ maar waarover weinig details te vinden zijn op de site. Hoge resolutie beelden/video en ondersteuning van flash. Technische ondersteuning en vrij van advertenties. Dat laatste is geen enkel bezwaar op de ‘Meh!’ trouwens, het is een stijlvolle vermelding van Carbonmade.
Het aanmeldformulier heeft een indicatie-functie bij elk invulveld. Voor elk veld staat een klein blauw balkje, dat rood kleurt als je het verkeerd of niet invuld. Helaas kleurt het niet groen als je het goed hebt gedaan, als indicatie dat het ‘aankomt’. Als je een url wilt claimen die al bestaat, krijg je direct een foutmelding in populaire taal.
Het aanmelden wordt je in elk geval zo gemakkelijk mogelijk gemaakt en daarna kun je met een paar muisklikken je portfolio aanmaken. Bijna alle knoppen resulteren in een zgn ‘single-page’ response. Eenvoudige knoppen (helaas niet altijd met een alt-tag of een die voldoende omschrijvend is) en eenvoudige acties, het enige wat nóg simpeler zou zijn is de manier waarop o.a. Flickr of Google Calendar het aanpakken. Een veld is klikbaar, direct te bewerken en de gegevens zijn vastgelegd zodra de cursor het veld verlaat.
De volgorde van je geuploade afbeeldingen kun je bepalen door de thumbnails in de juiste volgorde te ‘drop & drag’ -en. Met het mini kruisje rechtsonder kun je deze weer wissen, de terugkoppeling daarvan is wederom erg charmant opgelost. Rechtboven op de pagina staat “Custom Project Thumb”, dit is de afbeelding die op je portfoliopagina aanklikbaar is voor dit project. Een minpunt hier, is het feit dat je slechts een afbeelding kunt uploaden en geen kunt selecteren uit de reeds online staande beelden. Ook staat er niet bij wat het formaat is voor optimale weergave van de thumbnail.
Op de settings-tab maken ze het je wáár makkelijk: ondergrond zwart of wit. Font serif of sans serif. Meer smaken hebben ze niet. Aanpassen van de titel en de footer van je pagina en zo simpel is het dan om bij Carbonmade een portfolio aan te maken. Als je net als ik een Google Analytics gebruiker bent, kun je hier je UA code voor Carbonmade (wel even een teller aanmaken dus) invullen en je kunt achterover leunen en zien of je coversiedoelen worden gehaald of niet.
» Bezoek Carbonmade
» Bezoek mijn daags Mountainbike.nl specials-project op Carbonmade
Ontwikkeld door nterface
Jason Nelson (code)
Dave Gorum (design)
English version
Carbonmade offers two accounts: ‘Meh!’ and ‘Whoo!’. ‘Meh!’ is free and offers 5 projects and uploads for 35 images. ‘Whoo!’ will set you back $12 a month and for that you may present 50 projects, have space for 500 (high resolution images) and 10 video’s (also high quality). You’ll get the ‘design-a-plan’ (but I can’t find any info about that) and the use of flash in your projects is now supported. ‘Whoo!’ is ad-free, but then again the Carbonmade banner is actually quite tastfull.
The signup-form has an indicator-function on every entryfield. Every field has a tiny blue label and it turns red whenever you leave it blank or enter invalid data. Unfortunatly it doesn’t turn green when you’ve entered correct data, or when it just is accepted. When you try to claim a url that allready is taken, you inmediatly receive an error-message in funky web2.0 slang.
Signing up is being made very easy and with a few clicks your portfolio is in the making. All buttons generate a ‘single-page’ response. Simple buttons (not consistently alt-tagged or even well discribed alt-tagged) and simpy actions, there’s just one form that’s easier and that’s the method a.o. Flickr and Google Calendar uses. Clickable fields with direct input and data is stored when the cursor leaves the entryfield.
The order in wich your images are showed in your project-presentation can be set by dropping and dragging the uploaded thumbnails. The mini ‘x’ at the lower right corner deletes the uploaded image again, the feedback when you push on the ‘x’ is again very charming. In the upper right corner of the page you’ll see “Custom Project Thumb”, this lets you upload a thumbnail that is ‘the cover’ of the project you are currently creating. Unfortunatly you can’t choose an allready uploaded image. Nor does it feedback the optimal size of the thumbnail.
The settings-tab gives you two flavors for displaying your portfolio. Background back or white. Font serif or sans serif. That’s all they got. Enter your portfolio title and a smart footer and Moustache! you have your Carbonmade portfolio. Make sure to enter a Google Analytics UA code (create a counter first ofcourse) and set back and wait for your conversiongoals to kick in.
» Visit Carbonmade
» Visit my daags mountainbike.nl specials-project on Carbonmade
Developed by nterface
Jason Nelson (code)
Dave Gorum (design)