Social Networks, ze zijn érgens goed voor…

Het onderwerp komt regelmatig voorbij hier op de werkvloer; “sociale netwerken”. En laatst vroeg een van mijn collega’s hoeveel van die netwerken ik dagelijks gebruik en ik wist er minimaal 2 te verzinnen: Flickr en Twitter.

Waarschijnlijk ben ik een beetje ‘probeerziek’ want ik heb mijn “tanjadebie” op verschrikkelijk veel netwerken geclaimed. Maar is het allemaal tijdverspilling, procrastinating, of voegt het ook nog iets toe? Jyri Engestrom van Jaiku sprak gisteren op MobileMonday Amsterdam (geweldig evenement!!) o.a. over het ‘butterfly-effect van sociale websites/User Generated Content’. Hij heeft een visie over dit soort sites en wat bijdraagd aan het succes hiervan, wat resulteerde in de volgende checklist:

  1. Define your object
  2. Define your verbs
  3. Make the objects shareable
  4. Turn invitations into gifts
  5. Charge the publishers, not the spectators

1. Define your object
Wat is het sociale aspect? Waar draait het om? Bij MySpace is het centrale punt muziek, bij Flickr draait het om foto’s en bij Del.icio.us om bookmarks.

2. Define your verbs
Spreek de taal van je publiek, wees duidelijk en omschrijvend.

3. Make the objects shareable
Wie shared die blijft…

4. Turn invitations into gifts
Sterk voorbeeld hiervan vind ikzelf Joost, invites voor Joost waren eerst schaars en werden als een kado ervaren.

5. Charge the publishers not the spectators
Spreekt voor zich…

Microblogging to go

Jyri maakt daarna een mooie link naar Jaiku door hardop te fantaseren over wat het sterkste fenomeen op internet, blogging, kan verstoren. Het enige wat dat zou kunnen zou simpeler, laagdrempeliger en goedkoper moeten zijn. Microblogging “the mass starbucksization of nearly everything“, zoals Starbucks het gezellige koffie drinken heeft veranders in het “tall, black, decaf- to go” gaat het nu ook “microblogging-to go” zijn. Overall updates bekijken, niet meer je adresboek afbellen om te kijken wie er meegaat biken… één simpele tweet (uh jaiku…) zou voldoende moeten zijn om je buddies te bereiken… en als ze toch geen tijd hebben… is het wel fijn om af en toe aan de updates te kunnen zien dat ze nog leven 😉

Waar was het nou goed voor?

Tenslotte… wat voegt het toe? Als je het de aanwezige Twitterazzi op de vele events vraagt… in elk geval een gezellig en waardevol netwerk. En als je zélf niet bij al die geweldige events aanwezig kunt zijn… kun je het op zijn minst volgen (zoals Erno gisteren). AgencyAspen op Facebook vorige week “Ok, we’re possibly too connected online. What are we at, like 8 things now?“. Yes, we are Scott… but I wonder, did it get you the speaker you where looking for… ?

MoMo Amsterdam network reports

Gerelateerde posts “social”
» De aftakeling van Twitter?
» Facebook needs a facelift
» Tumblr, meer microblogging
» Social networking is dood… leve social networking??
» Hyven of LinkedIn?

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.