Een kleine onderbreking in mijn voorbereiding van de volgende in de ‘Online Invloed’-serie. Want ik ben blijkbaar nog bezig met werderkerigheid. In deel 1 over wederkerigheid, trek ik de conclusie dat er weinig voorbeelden van te vinden zijn, online. Maar hoe kan dat? Het web barst van de gratis informatie en (open-source) tools en diensten.
Geven inspireert
De comment van Sanne Roemen op mijn eerste stuk over wederkerigheid bevat ook iets moois: “Dus A is vrijgevig naar B toe en C ziet dat en raakt geinspireerd om iets moois te doen voor D, dan ontstaat er iets moois. Internet is daarin in mijn ogen een katalysator, want de vrijgevigheid van A en C (bijvoorbeeld onbaatzuchtig moeilijke vragen beantwoorden op een weblog) is veel beter zichtbaar dan wanneer het in het ‘offline’ leven plaatsvindt.” De online versie van ‘glimlachen naar een vreemde’ is reageren op een blog, forumthread, een foto of video.
Passionate users
Hoewel deze gedachte weg heeft van verleidingsprincipe “sympathie”, is de basis hier iets cadeau doen. Daar schuilt toch ook de kern van de ‘passionate user’ in? Geef ze maar een mooie tool, geef ze de mogelijkheid om er iets aan te verbeteren en je kunt er op wachten… op het moois van “reciprociteit�?. Mijn grote voorbeeld daarin is WordPress, de blog-software waar ook deze blog op draait (…daar heb je het al). Het succes van WordPress is de tevreden gebruiker die evangelistisch reclame ervoor gaat maken. En andere tevreden gebruikers die themes, styles, plugins of andere patches maken om het product -van een ander- sterker en beter te maken. Fijn voor WordPress, nog fijner voor de gebruiker die er uiteindelijk nog meer van profiteert.
nb. Passionate User komt van de geweldige maar ‘wijlen’ blog Creating Passionate Users van Kathy Sierra.
Extra toevoeging: deze visual vond ik net op Logic + Emotion. Hij is gemaakt door Geno van Brains on Fire en lijkt op de stijl van David. Ik ben een enorm fan van L+E, David maakt schitterende visuals die iedereen mag gebruiken onder bepaalde voorwaarden. Deze visual past mooi bij dit WordPress /Passionate User verhaal. Als je een Facebook profiel hebt, vergeet dat niet David toe te voegen en deze pagina met al zijn visuals in te duiken.
We love you too
Flickr vind ik ook al zo’n fijn voorbeeld. Kijk alleen maar eens goed naar het logo “Flickr loves you” (of je nou een gratis of een ‘pro’ account gebruikt) en ja… wij houden van Flickr. Hoe bewijzen we dat? Door het veelvuldig te gebruiken, vol te plempen met onze foto’s en de dienst daarmee ongelooflijk rijk maken. Door foto’s op onze blog als een stream te plaatsen, het te pas en onpas over Flickr te hebben 😉 of een vriendje of vriendinnetje een ‘Pro’-account cadeau te doen… yes, we love you back!
Nee, ik kom volmondig terug op mijn eerdere conclusie. Het web barst van de wederkerigheid én er zijn talloze diensten die er uiteindelijk geld mee verdienen. Of we nou aansluitend een ‘pro’ account aanschaffen, of ze spekken door op AdWords in zoekmachines of banners op sites te klikken.
WordPress is inderdaad een mooi voorbeeld. Word of Mouth op zijn best 🙂
Ik denk wel dat er een verschil is tussen geven-om-het-geven en geven om met het principe van wederkerigheid te werken. Er zijn ook mensen die geven ‘because it’s the right thing to do’. Dat daar vaak WEL iets voor terugkomt is een ander verhaal, maar het lijkt ook wel een heel ander ‘spel’ te zijn.