In de meeste interessante presentaties die ik dit jaar heb bekeken schreeuwt men om relevantie. Social media is leuk, maar zonder relevantie is de levensduur heel kort. Maar voor iets wat door iedereen zo nadrukkelijk wordt aangeprezen… wordt het toch niet zo intensief uitgeoefend.
SPAM wolf in schaapkleding
Neem nou Facebook. Kort door de bocht is Facebook een soort Hyves (of visaversa):
Facebook is a social utility that connects people with friends and others who work, study and live around them. People use Facebook to keep up with friends, upload an unlimited number of photos, share links and videos, and learn more about the people they meet.
Klinkt leuk én relevant, omdat het over je vrienden, collega’s en bekenden gaat. Maar helaas blijken mijn vrienden, collega’s en bekenden SPAM-wolven in schaapkleding. Een talent dat zowel Hyves-vrienden als Facebook-vrienden lijken te hebben.
This crap is SPAM
De vele ‘kerstgroeten’ die iedereen maar naar iedereen doorstuurt bijvoorbeeld… en als ik nog één keer een beer op mijn superwall tegenkom. Dat is de afzender nog niet jarig. Relevantie? Als de makers van de Superwall een “this crap is SPAM”-link hadden toegevoegd naast de “foreward”-link, was de wereld heel snel van verlost. Laat mij het relevant maken!
Facebook deed een interessante poging met sliders om de notificaties in te stellen. Dat leverde op zijn minst iets minder SPAM op. Maar er is helaas geen schuifje voor “Mortimer the travelling bear” 🙁
“Mail to all”; wie verzon dat?
Ik ben moderator van de vrouwenrijdenbeter.hyves.nl en in succesvolle hyves zoals deze is de spam verschrikkelijk. In elke Nederlander schuilt een SPAM’er! De krabbels zijn niet relevant, iedereen komt vriendjes werven ten kostte van het netwerk. Wekelijks kreeg ik vragen van mensen die graag deze hyves leden een “mail all” wilden sturen. Natuurlijk wil iedereen een relevantie mailing sturen naar ruim 11.000 leden, maar inmiddels heb ik het een hyve rule gemaakt: we doen niet mee aan deze onzin. Zelfs mijn eigen collega marketeers hebben pech. Gelukkig hanteert Hyves een redelijk goed “mail to all” beleid, maar van mij mochten ze het helemaal wel schrappen.
Overdaad is killing!
Met als gevolg dat iedereen die in de tweede gang kapot werd gespammed met invites.
Wanneer de relevantie ontbreekt, gaat het snel richting overdaad. Overdaad kan mogelijk nog schadelijker zijn dan gebrek aan relevantie trouwens. Ik maak min of meer deel uit van de groep nederlandse social network slaven die net als ik graag een nieuw ding onderzoeken. De ‘vriendenkring’ bestaat ook steeds uit dezelfde gang totdat het mainstream gaat en je ook je echte netwerk kunt toevoegen. Die vriendenkring stortte recentelijk op de beta-gang van Plaxo’s Pulse. Met als gevolg dat iedereen die in de tweede gang kapot werd gespammed met invites. Van diverse mensen hoorde ik dat zij de veelvoud van invitaties zo wantrouwde dat ze Plaxo volledig links lieten liggen. De twijfelachtige reputatie van Plaxo hielp hier natuurlijk ook niet.
Gebrekkige filtering
In Flickr blijft het relevant. Ik kan zelf kiezen hoeveel foto’s van contacten ik wil zien en ik zie ook alleen de foto’s. De slowchat in comments blijven me bespaard, tot ik daar bewust naar op zoek ga. In Plaxo Pulse kan iedereen alle live-streams die hij heeft aggregeren en dat kan heel interessant zijn, als ik ze niet al in 20 andere netwerken ook al tegenkwam. Gelukkig kan zo’n Plaxo Pulse of een Jaiku dit soort feeds eruit filteren. Hoewel het soms ook prettig kan zijn om het op mijn manier te kunnen filteren.
NetNewsWire is hier o.a. goed in, ik kan mijn feeds in specifieke mappen indelen, smartlists maken als ik een bijzonder onderwerp in de gaten wil houden. Kon ik maar in één keer alle streams van Twittervriendjes in NNW importeren en ze zo categoriseren of filteren… Kon Twitter dit maar zélf!
Wat kan social networks de nek om draaien?
Vervuiling neemt bij mij het plezier van een netwerk weg. Dat kan komen door overdaad aan slowchat, invitaties voor applicaties, kerstgroeten of tijdreizende beren. Relevantie is het moeilijkste voor de sociale netwerken om hun vinger op te leggen of er 100% aan te commiteren. De vele irrelevante features zijn voor gebruikers in het begin een feest van ontdekking, maar zullen snel de bron van een infectie zijn waaraan een netwerk ten onder zal gaan.
Tanja, geweldig artikel! Je raakt de snaar van mijn weerstand tegen deze apps. Mijn vak eigen is dat iedereen wil weten wat ik van die netwerken vind, dus ik maak profielen aan dat het een lust heeft en blijk ineens soms perongeluk mijn hele netwerk gespamd te hebben naast dat ik zelf ook zoveel van die zooi krijg. Sniefijn. Ben benieuwd hoe het verder gaat.