Twitter-guru’s opgelet: hulp bij webapp’s gevraagd

Ik blijf een zwak houden voor Twitter, ondanks dat ik er regelmatig over zeur. De kans die in Twitter zit, namelijk een groot interessant netwerk bouwen en volgen, wordt naar mijn idee belemmerd door de groei van Twitter. Twitter is voor mij alleen nog maar te behappen als minder mensen blijf volgen. Daarom ben ik dus rigoureus gaan stoppen met volgen van mensen. Beter voor de ADD, dat wel, maar ergens ook weer jammer.

Rock star girl geeks seek tech geek (we speak l33t!)

tdbnl_twitter_sign.png

Orgineel van de foto door Fearless Craig (Flickr)

Vorig jaar raakten @Annedien en ik aan de praat (doen we wel vaker) over Twitter en wat het mist. Op dat moment misten we vooral een grote rode knop om alle technische guru’s bijelkaar te roepen en het project van start te laten gaan. Een theme als het ware, dat we liefkozend Twilter hadden genoemd. Twitter filter. Lees verder voor onze ‘braindump’ waar ook @Meenhorst tegenaan heeft bemoeid.

Twilter

Dagelijks zijn er te veel tweets om te volgen. Het is moeilijk om je eigen ‘crowd’ te volgen, omdat deze tweets opgaan in de stream. En de opname van informatie, die via Twitter juist razend snel wordt verspreidt, wordt steeds moeilijker. De logische vervolg stap is filtering van deze stream. Twilter is het Twitter Filter!

Gesuggereerde features

  • tabs om groups (channels o.i.d.) te scheiden
  • feed per group
  • snelle AJAX interface (facebook) ipv trage dropdowns/multi page, bij toevoegen
  • weergave aantal nieuwe tweets per group
  • weergave aantal nieuwe @mij tweets per group
  • kudo-systeem en variaties (zie verder)
  • tweet treasure of the day (most favored today by your network)
  • tweettalk of the day (most talked about)
  • filter tweets van specifieke inhoud (smart lists van NetNewsWire)
  • Temporary Shutup (mensen die normaal gesproken rustig zijn, maar nu ineens op een conferentie zijn en allemaal korte postjes maken)
  • Je kan ook subscribers op Twilter in de gelegenheid stellen om een post een “Ignore Shutup” tag aan een *belangrijk* bericht te geven.

Kudo-systeem

Door filtering loop je ook een risico iets mis te lopen, misschien ook iets wat je niet had willen missen. Door kudo’s aan tweets te geven, kunnen deze tweets misschien in een aparte group/channel gepushed worden (kudo’ed by your network). Je eigen netwerk heeft meestal gelijke interesses, waardoor de kans groot is dat tweets worden gepushed van jouw interesse. Eventueel ook een tweet pushen naar iemand specifiek (en de gelegenheid bieden iemand te blocken, in geval van spam bijvoorbeeld).

Do or don’t?

De schare technische guru’s die we hebben aangesproken, zeiden min of meer dat het onbegonnen werk was. De API van Twitter is -blijkbaar- te beperkt en daarmee zou Twilter nooit gerealiseerd kunnen worden. Toch…?

Is er een technische guru / held / geek / etc die zich geroepen voelt om met ons hierover te brainstormen en te zoeken naar technische haalbaarheid van de gewenste features? Reageer op het Twitterstress-signaal en laat een comment achter!

**Hadden we al gezegd dat we rock star girl geek concepteers zijn?**

Edit: Crowdstatus.com

Suggestie van DIM (nav tweet @Aymanvanbregt) hieronder om naar Crowdstatus.com te kijken. Daar kom je inderdaad een eind mee. Heel grafisch en (te?) ruim opgezet, maar cute.

tdb_crowdstatus.png

22 thoughts on “Twitter-guru’s opgelet: hulp bij webapp’s gevraagd”

  1. Maar ik zou wel fijn vinden als het in een widgetachtig systeem zou zitten zoals Thwirl….heb geen zin om 50 verschillende webpagina;s te openen…

    Reply
  2. @Dim: leg eens uit @bronvermelding 🙂 ik loop achter vrees ik.

    Het UID van Crowdstatus laat te wensen over idd. Ook niet echt compact. Meer voor het type twittergebruiker die tóch maar 10 gebruikers volgde 😉

    Reply
  3. @Tanja..ik kwam op de site via een twitter van Aymanvanbrecht..zodoende…Ik vind het leuk verzonnen maar inderdaad niet compact. Kunnen ze (jij,zij, iemand) niet een applicatie ontwikkelen waar je d.m.v tabbladen groepen kan maken.Kun je zelf beslissen welke je wanneer leest.
    Ik bedoel, jou/jullie twitters zijn dagelijks gezien interssanter dan die van mijn moeder (ware het niet dat zij nog niet eens weet hoe de computer aan moet..

    Reply
  4. @Dim ik ben bij!

    Annedien en ik zouden dolgraag deze applicatie willen ontwikkelen. Als er een slimme API/Tech-gast geroepen voelt om met twee coole design/concept chickas te gaan werken aan het überTwitter, dan liever vandaag dan morgen! Iets voor jou??

    Reply
  5. Hi Bas, het zou geen bezwaar moeten zijn als het je ding is, in de technische omstandigheden duiken. We zijn niets opgeschoten omdat Bart toch te druk was op dit moment. Maw: we zoeken nog steeds hulp… 🙂 (hint enzo)

    Reply
  6. Hoi,

    Het grootste probleem is misschien wel dat je via twitter post aan iedereen. Zou je twee channels maken, dan komt een tweet van iemand die van beide channels lid is (gevolgd wordt) ook in beide channels terecht. Het bericht zal echter in de meeste gevallen maar voor een van de channels interessant zijn. Of zie ik dat verkeerd?

    groetjes,

    Bas

    Reply
  7. Hi,

    Het leeuwendeel van de ‘problemen’ zijn op te lossen als ik alle mensen die ik volg, of zou willen volgen, kan indelen in groepen. Zoals ik RSS feeds indeel bijvoorbeeld. Groepen is filteren door mij.

    Mbt channels, het zou inderdaad niet de bedoeling moeten zijn dat er tweet-overload gaat plaatsvinden. Naar mijn idee moet een tweet ook maar in één channel geplaatst worden, tenzij de publisher aangeeft dat het voor meerdere channels geldt. Channels is filteren door de publisher.

    Reply
  8. Hoi, Hoe deel je dan je rssfeeds in, op tags? op bron?

    De publisher kan in dit geval geen channel aangeven, tenzij de post via de toekomstige site gedaan zou worden. Je zou kunnen filteren op inhoud van de post, of de poster een tag aan het bericht kunnen laten toevoegen.

    groetjes,

    Bas

    Reply
  9. Hi,

    Ik gebruik NetNewsWire, dus ik kan mapjes aanmaken. Mapjes met een thema in mijn geval.

    Je hebt nu twittersoap.com en als je #CODE voor je tweet plaatst (als je lid bent van twittersoap) komen je tweets daar in een channel terecht. Maar alleen in dat channel dus.

    Reply
  10. Dat zijn m.i. inderdaad de twee voor de hand liggende oplossingen. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de eerste oplossing. De tweede maakt het eenvoudige van twitter, moeilijker.
    Wat ik mij nu afvraag, stel je maak een systeem met mapjes, per mapje geeft jij aan van wie je de berichten wilt lezen en de criteria daarvoor (keyword, waardering etc.), wat is dan nog het verschil met een forum? Of nieuwsberichten waarop iedereen kan reageren?

    Reply
  11. Ja, okay. Dus dan blijft over dat je de personen in ‘mapjes’ wilt onderverdelen? En daar vervolgens filters op los laat.

    Overigens blijkt er nu nog wel een beperking met de API, niet de API op zich, maar het feit dat je niet meer dan 70 requests per uur mag doen. Je kan daar ontheffing van vragen, maar op mijn verzoeken heb ik tot op heden nog geen antwoord ontvangen.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.