Scannen van tekst op Apple’s Black Friday

Uit pure nieuwsgierigheid heb ik toch even het aanbod van de Applestore ter gelegenheid van “Black Friday” bekeken. Nu raakte ik in conflict over de volgorde waarop ik de product-teksten scan:

  1. 0. Plaatje
  2. 1. Rode prijs “Bespaar…”,
  3. 2. Grijs bedrag “Was € …”,
  4. 3. Blauwe “Bestel nu” link,
  5. 4. …en als ik mijn best doe pas de huidige “Black Friday” prijs.

Allicht geen slechte score. Toch ben ik er iets geïrriteerd over, ik zie graag als eerste wat het kost:

  1. 0. Plaatje
  2. 1. Aanschaf prijs
  3. 2. Bestel nu link
  4. 3. Korting óf de oude prijs

Wat is jouw scanvolgorde? Ik zou het graag horen!

2 thoughts on “Scannen van tekst op Apple’s Black Friday”

  1. Mijn volgorde:
    0 plaatje (want: geen onderscheidende kop, anders – weten wet – gaat je blik daarheen)
    1 zwarte tekst – zie ik wel, lees ik niet ‘grey blocks’ en ik glijd met een halfslachtige focus op de zwarte prijs door naar 2
    2 Rode Prijs – onderscheidend en signaalkleur – dit zie ik echt.
    3 Blauwe bestel nu
    4 Grijze tekst – niet leesbaar door laag contrast én strikethrough

    Volgens mij past het exact in Apples doelstelling. Focus op bespaarde bedrag, want de meeste dingen zijn buiten de context niet zo enorm laag geprijsd; zie de lauwe reacties op twitter bijv. De aankoopprijs is dus geen overtuigend argument. De oude prijs wordt met dat doel ook een beetje gemaskeerd en na de focus op bespaard bedrag wil men direct conversie (blauwe link bestel nu)

    Ik heb hem net even door de ‘met-een-korrel-zout’ tracker Feng-Gui heen gehaald en de heatmap lijkt het te bevestigen.

    Zie http://www.flickr.com/photos/meenhorst/3066198310/

    Feng-Gui

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.